Shadow Banking is een spannende stripreeks die een gedramatiseerd verhaal vertelt over de Europese kant van de bankencrisis van 2008. Twee ervaren rotten uit de stripindustrie (Eric Corbeyran en Eric Chabbert) worden bijgestaan door Frédéric Bagarry, een ex-trader die voor verschillende Franse grootbanken gewerkt heeft.
Schrijver: Frédéric  Bagarry en Corbeyran
Tekenaar: Eric Chabbert
UItgever: Glénat
Aantal pagina’s: 48
Prijs: €15.95
Verschijningsdatum: 20 november 2015

In het eerste deel van Shadow Banking – De Kracht van de Schaduw  maakten we kennis met Mathieu Dorval (Matz voor de vrienden), die vlak na zijn afstuderen aan de slag gegaan is bij de Europese Centrale Bank. Hij botst al meteen met zijn collega’s, zowel door een verschil in mentaliteit als door de jaloezie van zijn collega’s: hij is immers erg close met een van de toplui, Victor de la Salle, die als een adoptievader voor hem is. De overige hoofdrolspelers zijn Aurélie, de vriendin van Matz, en Skullz, een jonge getalenteerde hacker.

Aan het einde van het eerste deel was het duidelijk dat Matz en Victor een gigantisch wespennest opengetrokken hadden. De jaarrekeningen van Griekenland vertoonden al sinds 2001 heel wat discrepanties, maar toen ze op onderzoek trokken, werd duidelijk dat hun tegenstanders niet met zich lieten sollen. Een gelukte moordpoging op Victor, een gefaalde aanslag op het leven van Matz en zijn arrestatie wegens handel met voorkennis later, beginnen we aan dit tweede deel.

gebouw

In Het Raderwerk wordt duidelijk dat het probleem veel dieper loopt dan iemand ooit kon vermoeden, en dat de verantwoordelijken voor het gesjoemel letterlijk over lijken willen gaan om hun eigen belangen veilig te stellen. Matz herstelt van de moordpoging en probeert tegelijk zijn onschuld te bewijzen wegens de handel met voorkennis. Helaas schuilt het gevaar vaak waar je dat het minst verwacht en wordt hij verraden door een van de weinige mensen die hij honderd procent vertrouwt.

Een parallel banksysteem dat contacten legt tussen banken enerzijds en financiële instellingen die structurele risico’s vertegenwoordigen, wordt in de financiële wereld shadow banking of schaduwbankieren genoemd. Het zijn wel bankactiviteiten, maar ze vallen niet echt onder de regulerende instanties. Daarnaast is Shadow Banking een uitstekende naam voor deze reeks, omdat die ook de spannende connotatie van een spionagethriller oproept, waarbij een macht in de schaduw aan de touwtjes trekt. alledaags

De thematiek van de strip sluit nauw aan bij The Big Short, die ik onlangs voor jullie reviewde. In tegenstelling tot de film, die de moeilijkere concepten op een humoristische en vlot te begrijpen manier uitlegt, gebruikt de strip heel wat verschillende financiële benamingen doorheen het verhaal. Aan het begin van elke aflevering worden de belangrijkste termen grondig uitgelegd, en in de eigenlijke panelen voorziet het verhaal een geheugensteuntje in de vorm van voetnoten. Ook de afkortingen worden op die manier aangepakt. Dit kan soms wat vervelend zijn in de leeservaring, maar het maakt de strip ook wat realistischer: de financiële producten worden altijd bij hun afkortingen genoemd in onze eigen nieuwsuitzendingen.

Daarnaast verdienen de scenaristen onze bewondering omdat ze er heel erg goed in slagen om waarheid en fictie te combineren tot een spannend en meeslepend verhaal. We kennen allemaal het verhaal van de eurocrisis en de Grexit, maar Corbeyran en Bagarry slagen er perfect in om andere grote gebeurtenissen uit de financiële sector daarmee te verweven, en introduceren vlot personages die gebaseerd zijn op bekende klokkenluiders. Het verhaal loopt als een trein, en de vele nieuwe informatie en plottwists worden op een natuurlijke manier aangebracht.

gebouwen

Een realistisch verhaal verdient ook een bijpassende tekenstijl, en daarin is Chabbert goed geslaagd. Qua bladspiegel wordt de klassieke indeling grotendeels behouden: er wordt al eens gespeeld met de verhoudingen van de kaders, maar de illustraties verlaten hun strakke aflijning nooit. De tekeningen zijn erg gedetailleerd, met veel aandacht voor een realistische weergave van de gezichten. De financiële wereld zoals we haar kennen van op tv, met de high rise-architectuur die zo typisch is voor Wall Street, de Londense City en de kantoren van de Europese Centrale Bank.

De inkleuring sluit perfect aan bij dat realisme, vooral de effecten van lichtinval en het weer zijn noemenswaardig. Shadow Banking beperkt zich qua kleurenpallet eerder tot de meer gedempte kleuren en heeft een sterke voorkeur voor blauw. Die voorkeur komt ook naar voor in de omslag: er is een duidelijke lijn aanwezig in de covers van de verschillende delen, waarbij blauw de dominante kleur is. Extra punten krijgt Shadow Banking ook voor de prachtige uitgaven, met hardcovers en de aandacht die besteed is om de schutbladen en de titelpagina ook te laten aansluiten bij de look and feel van het verhaal.

12477140_10153853562179696_1508848452_o (1)

Shadow Banking is een aanrader voor iedereen die houdt van spionagethrillers en ook bereid is om zich ietwat in te werken in de context waarin het verhaal zich afspeelt. Het is origineel om het oude verhaal, waarbij iemand over informatie beschikt en een einde kan maken aan de heerschappij van een geheime organisatie, te combineren met een van de grootste schandalen van onze tijd. Het enige nadeel van de reeks is de prijs: zelfs voor de prachtige uitgave is €15.95 behoorlijk prijzig, zeker omdat het op dit moment nog niet duidelijk is uit hoeveel delen de reeks zal bestaan.

8.3 Uitstekend rendement!

In dit tweede deel van Shadow Banking raken we verder verdwaald in het intrigerende web van obscure financiële instellingen, waarbij verraad en gevaar om elke hoek dreigen. Corbeyran, Bagarry en Chabbert leveren een spannende spionagethriller af, dat een klassiek verhaal combineert met een waargebeurde context.

• Tekenstijl 9
  • Sfeer 8