Sea of Stars #1 review: vader en zoon verscheurd in de ruimte

Sea of Stars belooft een verwonderlijk ruimteavontuur te worden met centraal de relatie tussen een vader en zijn zoon.

De nieuwste comic van superschrijver Jason Aaron (Thor: God of Thunder, Wolverine and the X-Men, Southern Bastards en nog veel meer) en Dennis Hallum (All-New X-Men) leest als een intiemere versie van android-epos Descender met de excentrieke, maar altijd oprechte personages uit het ruimtedrama Saga. Sea of Stars is verre van een kopie van die sciencefictioncomics want door de relatie tussen een vader en zijn zoon centraal te stellen, doet het geheel zjin eigen ding.

De comic opent met een felgekleurd, paars ruimtetafereel, met in het midden een ruimteschip dat eerder doet denken aan een steampunkboot. De lezer is meteen geprikkeld, in tegenstelling tot een van van onze hoofdpersonages. De negenjarige Kadyn verveelt zich dood tijdens de tocht met zijn vader om oude museumstukken te vervoeren naar een andere planeet. De ruimte is saai, tot een gigantisch monster het duo doet opschrikken. De ravage is enorm, maar het letterlijke gat tussen vader en zoon is nog groter.

© Image Comics

Aaron en Hallum hebben duidelijk opnieuw een succesvolle langlopende reeks in handen. De tocht naar de vereniging van vader en zoon is begonnen, en gaandeweg zullen ze voor hete vuren komen te staan. Zonder al te veel achtergrondinformatie, maar wel met veel gevoel en de juiste woorden schetst het schrijversduo een gezonde vader-zoonrelatie (met een donkere wolk die boven beiden hangt).

Waar ik zelf zo van houd bij elke comic in de ruimte, is hoe de tekenaars en inkleurders die verwonderlijk imposante plek in beeld brengen. Stephen Green doet dat met unieke designs, terwijl Rico Renzi felle kleuren injecteert in hun visie op het onbekende. Tekenaar Green wisselt diepzeemonsters af met ruimteaapjes alsof ze allemaal op dezelfde plaats horen.

© Image Comics

Sea of Stars #1 is geschreven door Jason Aaron en Dennis Hallum, getekend door Stephen Green en Rico Renzi en uitgegeven door Image Comics op 3 juli 2019.

Schitterend