Na negen maanden wachten mogen we ons eindelijk weer onderdompelen in het briljant willekeurige universum van Saga. Toch voor wie geduldig wachtte op het nieuwe volume.

Maar eerst: over wat gaat dit geflipte ruimte-epos precies? Saga is duidelijk geïnspireerd op Star Wars en omvat hetzelfde genre genaamd science fantasy, met technologie verwikkeld in magie en futuristische schepen die landen tussen horden fantastische beesten. Twee werelden zijn in oorlog, maar er is geen goede kant. Het volledige universum gaat op in deze oorlog. En dan vormt een uitzonderlijke liefde zich, tussen twee personen die elkaars rivalen horen te zijn. Hun liefdeskind krijgt een prijs op haar hoofd en de noodlottige ouders moeten op de vlucht slaan. Ze reizen van planeet naar planeet, van het ene gevecht naar het andere en ontmoeten heel wat nieuwe vrienden én vijanden (waaronder robots, pratende zeehonden, geesten en spinnenmensen).

Na vier volumes is er heel wat veranderd voor Alana, Marko en hun dochter Hazel. Ze werden uit elkaar gescheurd door hun achtervolgers en door hunzelf. Alana en haar dochter worden gevangengenomen door een robot die de dood van zijn zoon wil wreken door de koninklijke robotfamilie kapot te maken. Terwijl Marko net een onwaarschijnlijke alliantie sluit met de robotprins, voordien één van hun achtervolgers. In de reeks is er ook een afzonderlijke verhaallijn ontstaan over The Will, één van de huurmoordenaars die komaf moest maken met het koppel. The Will ligt in coma, waarna een jong meisje en Gwendolyn, de ex van Marko, op zoektocht gaan naar het reddende middel (sperma van een draak). Al deze losse draden worden in het nieuwste volume met veel expertise volledig aan elkaar geweven. Maar Saga zou Saga zijn niet zijn zonder een pak nieuwe plotwendingen en cliffhangers.Schermafbeelding 2015-10-07 om 13.45.05Schermafbeelding 2015-10-07 om 13.45.34Het lijkt wel een verwarrende aflevering uit Thuis. Maar dit maakt de stripreeks zo goed. Saga is gewoon batshit crazy. De choquerende elementen, bizarre plotwendingen en dito personages die uit het niets uit de pen van Brian K. Vaughan komen, zijn niet voor iedereen weggelegd. Maar het getuigd van een ongekende creativiteit, vooral omdat het niveau ook na vijf volumes nog steeds torenhoog is. Wie de verhaalstructuur van Saga gewend is geworden, zal wel niet meer van zijn stoel vallen. Het verhaal is vreemd genoeg ook erg menselijk met authentieke gevoelens over relaties, ouderschap en liefde. De vertellende stem van dochter Hazel werpt een begrijpend licht op de toestand van de twee geliefden, waarmee je enkel goedkeurend kan knikken.

Het complexe verhaal gaat gepaard met het schilderachtige tekenwerk van Fiona Staples. Wat opvalt in vergelijking met de vorige delen, is dat ze veel meer moeite steekt in haar achtergronden (die voordien nogal leeg waren). Maar de uitschieters van haar kunsten zijn natuurlijk de personages. De emoties voelen keer op keer echt aan en de creativiteit in character design is ongekend. Staples en Vaughan bewijzen hoe creatief strips wel niet kunnen zijn. Saga was de eerste Amerikaanse comic die ondergetekende in huis haalde en het is een stripreeks die altijd een plekje op de boekenkast zal hebben. De complexe reeks wordt terecht overal bejubeld. Wij zijn alvast erg benieuwd waar het verhaal nu naartoe gaat, want wij hebben er alleszins totaal geen idee van.

Image Comics / $14,99 / Saga #25-30 / Brian K. Vaughan & Fiona Staples

saga3

“There’s no graduating from this kind of education, couples just keep growing and changing until they either break up or die.”

92%
92%
Buitenaards

Het vijfde volume van Saga is misschien een tikkeltje minder vernieuwend dan de vorige volumes omdat we het nu wel gewend geworden zijn. Daarom is de reeks niet minder meeslepend geworden, integendeel. De absurde wendingen blijven overrompelend en de authentieke gevoelens zijn heel herkenbaar. Deze buitengewone stripreeks moet je gewoon gelezen hebben.

• Tekenwerk
    9.5
    9