Tussen de kogels door is het eerste deel van de reeks over Manfred Von Richthofen, beter bekend als de Rode Baron. Met 80 gewonnen luchtgevechten is hij dé mythe van de Eerste Wereldoorlog. In dit album zien we spectaculaire luchtgevechten en krijgen we een korte blik op zijn jeugd.
Schrijver: Pierre Veys
Tekenaar: Carlos Puerta
Uitgever: Dupuis
Aantal Pagina’s: 48
Winkelprijs: € 14,95
Verschijningsdatum: 7 september 2016

Het leven van de Rode Baron was zoals zijn luchtgevechten: kort, razend spannend en ontzettend intens. In dit eerste album wordt bijzonder weinig van zijn leven meegegeven. We zien hem vooral in actie, zowel tijdens zijn schooltijd als tijdens zijn periode als gevechtspiloot. Het is moeilijk om de verhaallijn van dit album te schetsen, aangezien er op dit moment nog weinig plot in het verhaal zit. Hopelijk is dit vooral omdat Pierre Veys hier eerst de schaakstukken op het bord wil plaatsen, vooraleer het echte verhaal losbarst.

rode baron luchtgevecht

De Rode Baron wil een gefictionaliseerde versie van de historische feiten brengen. Het belangrijkste element daarbij is dat de jonge Manfred tijdens een gevecht met zijn klasgenoten ontdekt dat hij tijdens gevechten hun gedachten kan lezen. Hierdoor slaagt hij erin om hun aanvallen te ontwijken en ze op een heel korte periode onschadelijk te maken. Zo gegrepen door de kick die dit teweegbrengt, bezoekt hij na schooltijd de achterbuurten op zoek naar ruzie. In een voice-over horen we hem vertellen over die ervaring. Later, tijdens de luchtgevechten, zien we hoe hij die gave nog steeds bezit. Veys lijkt te suggereren dat dit bijna bovennatuurlijk talen de voornaamste reden was waarom de Rode Baron kon uitgroeien tot de toppiloot van de Eerste Wereldoorlog.

Ik was een beetje teleurgesteld in de inhoud van dit album. Voor een hardcover-uitgave vind ik 48 bladzijden érg beperkt. Daarnaast mis ik een historisch dossier over wie de Rode Baron écht was en de context van de Eerste Wereldoorlog. Er zijn verschillende voorbeelden van albums waarbij het samenspel tussen historisch dossier en de fictie van het verhaal voor een intensere beleving zorgen. Veys blijft hier, zowel in zijn verhaallijn als in zijn karakteruitdieping, te veel aan de oppervlakte. De Rode Baron zelf is niet meer dan een eendimensionale psychopaat, die geniet van het gevecht en het lijden van anderen. Alle overige personages dienen enkel om de plot voort te stuwen. Ze worden amper bij naam genoemd en hebben weinig noemenswaardigs te melden.

rode baron brugge

De magere inhoud staat in schril contrast met het ravissante teken- en inkleurwerk. Carlos Puerta tilt dit album naar een zeer hoog niveau. Hij combineert een bijzonder scherpe lijnvoering met een nostalgische aquareltechniek. Ik was echt onder de indruk van de artistieke kant van dit album. Visueel staat alles op punt: de kadrering en de bladspiegel sluiten nauw aan bij de spanningsbogen van de luchtgevechten. Ik zou bijzonder graag de originele platen eens zien, al was het maar om te weten of de inkleuring manueel of digitaal gebeurd is. De kwaliteit van het tekenwerk wordt ook doorgetrokken naar de uitgave. Deze review gebeurde op basis van de hardcover, de softcover is begin oktober beschikbaar. Op de voorcover zien we een scène uit een luchtgevecht boven Brugge. De achterzijde toont de Fokker van de Rode Baron, met de kenmerkende schilderingen, en wat technische informatie over dit vliegtuig.

De Rode Baron is zeker een degelijke stripreeks waard: zijn leven blijft tot de verbeelding spreken. We kunnen alleen maar hopen dat de volgende delen in deze reeks wat meer diepgang bieden. De albums zelf mogen ook wat langer zijn, en wat meer historische context kan zeker geen kwaad. Het tekenwerk van Puerta maakt dit eerste deel wel de moeite waard, dus ik ben alvast van plan om de reeks te blijven volgen.

Fan van historische fictie, en dan vooral over de Wereldoorlogen? Deze albums interesseren je dan misschien ook wel:

6 Knap werk

Veys en Puerta leveren met dit eerste album over de Rode Baron een goeie start af, vooral visueel. Het verhaal kan nog wel wat meer diepgang gebruiken, maar we zijn hoopvol over het verdere verloop van de reeks.

• Tekenstijl 9
  • Verhaal 4
  • Sfeer 7