Rise of the Black Panther #1 review: de nalatenschap van de panter

Het origineverhaal van Black Panther komt net op tijd uit voor de filmrelease.

Black Panther, de film die uitkomt in februari, is niet het zoveelste ontstaansverhaal van een superheld. Veel fans zullen nu opgelucht ademhalen, maar er zijn er ook genoeg die helemaal niks weten over T’Challa, koning en beschermer van de fictieve Afrikaanse natie Wakanda. Daarom brengt Marvel nu een reeks uit die lezers laat kennismaken met de Black Panther: wie en wat is hij?

Het openingsnummer van Rise of the Black Panther focust helemaal niet op T’Challa. De comic opent met de eerste aanvaring van Wakanda met de buitenwereld. De toenmalige koning van het land kreeg Captain America over de vloer tijdens de Tweede Wereldoorlog. We spoelen enkele decennia door en zien hoe koning T’Chaka heerst over het land, hoe hij de toekomstige moeder van T’Challa liefheeft en hoe hij het opneemt tegen Hydra.

Scenarist Evan Narcisse (ondersteund door Ta-Nehisi Coates die de andere Black Panther-reeksen schrijft) neemt zijn tijd om in het verleden van de Black Panther te duiken. Hij vertelt over hoe de mythe van de superheld ontstaan is, maar schrijft vooral een naslagwerk over de nalatenschap van de koninklijke familie van Wakanda. Bij momenten langdradige en toch verplichte kost. Narcisse geeft veel persoonlijkheid aan de ouders van T’Challa waardoor T’Challa zelf ook een dieper personage wordt.

Natuurlijk wordt er niet alleen maar gepraat in het uitgebreide achtergrondverhaal van de Black Panther. Het tekenwerk van Paul Renaud ondersteunt het drama prima en brengt de personages tot leven wanneer de actie van de bladzijden spat. Gelukkig maar, want anders was Rise of the Black Panther voornamelijk een fictief geschiedenisboek.

Rise of the Black Panther #1 is geschreven door Evan Narcisse en Ta-Nehisi Coates, getekend door Paul Renaud en uitgegeven door Marvel Comics op 3 januari 2018.

Prima intro

Prima intro