sex criminals

Sex Criminals, vol. 1: One Weird Trick (review)

Een koppel zet de tijd stil wanneer ze samen hun seksueel hoogtepunt bereiken. Wat zou jij doen op zo’n moment? Als het van Suzie en Jon afhangt: banken leegroven. Het concept van dit boy-meets-girlverhaal klinkt even absurd als de strip goed is.

In Sex Criminals vertelt Matt Fraction het verhaal van Suzie die op jonge leeftijd een nogal speciale gave ontdekt. Wanneer ze een orgasme bereikt, stopt de tijd voor enkele minuten. De wereld rondom haar staat stil terwijl zij vrij staat te doen wat ze wil. Ze ontmoet Jon, die dezelfde kracht blijkt te hebben, en samen beslissen ze om banken te overvallen om de bibliotheek van Suzie van de financiële ondergang te redden. De bank, die de bib in handen wil nemen, is ook de werkgever van Jon én volgens Suzie de oorzaak van haar vaders dood.sc1De humor spat van de bladzijden in deze seksueel komische stripreeks. Zowel tekstueel in de vorm van hilarische woordgrapjes als visueel. De kleurrijke tekenkunsten van Chip Zdarsky zijn een streling voor het oog. Het beeld is overgoten met speciale effecten wanneer de tijd stilstaat, maar het is vaak de achtergrond die om onze aandacht vraagt. De hoogtepunten zijn ongetwijfeld de uitleg van excentrieke standjes, de rayons in de seksshop en de uitvoering van een klassieker van Queen. Toch is er ook plaats voor een zekere serieusheid. Als lezer voel je dat het niet altijd goed kan blijven lopen tussen en voor Suzie en Jon.

Het eerste volume van Sex Criminals draait volledig rond het idee van Suzie’s en Jons gave en kan best vergeleken worden met het ontstaansverhaal van superhelden. We leren hoe beide twintigers als tiener hun kracht ontdekten, hoe ze ermee omgaan en uiteindelijk hoe ze verliefd worden op elkaar. Hier ligt ook de grootste kracht van de stripreeks. De urenlange gesprekken, de mopjes, tot een gat in de nacht sms’en, je hart openen, nieuwe dingen uitproberen in bed en de communicatieproblemen: het is allemaal erg herkenbaar voor iemand die ooit een romantische relatie heeft gehad. Dit zijn gewone mensen die omgaan met verliefdheid. En met een bizarre seksuele climax.

Image Comics / $9,99 / Sex Criminals #1-5 / Matt Fraction & Chip Zdarskysc2

0