Lumberjanes, vol. 1: Beware the Kitten Holy (review)

1

Vijf beste vriendinnen op zomerkamp nemen het op tegen allerlei bovennatuurlijke beesten. Maar wie of wat is de oorzaak van al dat vreemd gedoe? Tijd voor kinderlijk, meisjesachtig avontuur van de bovennatuurlijkste plank!

De vijf beste vriendinnen Jo, April, Mal, Molly en Ripley zitten samen op kamp met de Lumberjanes scouts. Onder het toeziend (maar niet alziend) oog van hun leidster proberen de kampleden betere hardcore lady-types te worden. Ze worden dat niet door hun tenten te zetten of hun eigen potje te koken, wel door het boksen met hipster-yeti’s en Zelda-gewijs ondergrondse puzzels op te lossen. Er wordt inventief gespeeld met verwachtingen. De Lumberjanes dragen diversiteit hoog in het vaandel. Geen enkele vrouw is dezelfde op vlak van vorm, etniciteit en seksuele oriëntatie.

lumberjanes1

De reeks wordt geschreven door Noelle Stevenson, bekend van de webcomic Nimona, en Grace Ellis. Het is hun gelukt om de personages elk een unieke stem te geven met geestige gesprekken. De dialogen en de relaties tussen de vijf vriendinnen lijken heel natuurlijk. Lumberjanes leunt echter niet op het simpel en afgelikt tekenwerk van Stevenson want Brooke Allen stond in voor het gevarieerde tekenwerk. Zij portretteert de kinderlijke avonturen  in een rommelige, maar charmante stijl. De kleurrijke tekenstijl is een verademing in het donkere comic book-landschap. Het boek is ook inventief vormgegeven. De verschillende issues zijn opgezet als hoofdstukken uit een scoutshandboek met elk een specifieke insigne dat het thema van het hoofdstuk aankondigt.

Lumberjanes is een strip met exclusief vrouwelijke hoofdpersonages voor een lezerspubliek van alle leeftijden. De reeks is verrukkelijk leuk omdat die zo uitblinkt in twee populaire thema’s: vriendschap en bovennatuurlijke mysteries. De mosterd werd duidelijk gehaald bij Gravity Falls, X-Files, Scooby-Doo en soortgelijke series, maar toch blijft Lumberjanes een uniek werk. Dit eerste volume vertelt de helft van een overkoepelend verhaal en daardoor blijven wij een beetje op onze honger zitten. Het is uitkijken naar het vervolg!

En voor wie toch meer fan is van het tekenwerk van Noelle Stevenson: volgende maand verschijnt haar webcomic Nimona in boekvorm. Houd zoals altijd Geekster in de gaten voor een recensie!

BOOM! Studios / $14,99 / Lumberjanes #1-4 / Noelle Stevenson, Grace Ellis & Brook A. Allen

lumberjanes2

78%
78%
TO THE MAX!

Lumberjanes bevat bovennatuurlijk vertier voor jong en oud, jongens en meisjes, mannen en vrouwen en alles daartussen. De kinderlijke sfeer en tekenkunsten zijn misschien niet voor iedereen weggelegd, maar wie geen glimlach op zijn gezicht heeft tijdens het lezen van deze strip heeft waarschijnlijk geen ziel. Wij wachten alvast vol ongeduld op het vervolg!

• Tekenstijl
    7.5
    7.5