Kingdom Come: armageddon in spandex (review)

0

In het monumentale Convergence hebben we kennis kunnen maken met een heleboel alternatieve tijdlijnen en werelden. Een zo’n wereld is Earth-22, de wereld waarin zich het klassieke verhaal Kingdom Come afspeelt. Mark Waid en Alex Ross vertellen ons een verhaal over goden die betere tijden gekend hebben, over het vuur van de jeugd en over een generatieconflict dat onvermijdelijk armageddon zal ontketenen.

2McCain-KC
Het klinkt misschien vreemd, maar in deze wereld die gedefinieerd wordt door de baldadige gevechten van de alomtegenwoordige “supers”, is ons hoofdpersonage een zwakke, krachteloze, normale mens.

De oudere priester Norman McCay ontvangt van de stervende Wesley Dodds, voorheen ook bekend als de superheld Sandman, apocalyptische visioenen met Bijbelse proporties. Hij wordt door The Spectre, de verpersoonlijkte Wrake Gods, meegenomen om getuige te zijn van een naderende ramp en er over te oordelen. Terwijl de gebeurtenissen zich afspelen, kan Norman slechts toekijken. Of toch niet?

Synopsis
Hoewel deze wereld barst van de supers, zijn de oude “goden” van vroeger nergens te bespeuren. In hun plaats is een nieuwe, gewelddadige generatie opgestaan, geïnspireerd door de strijdlustige Magog, de man die The Joker doodde na zijn moordpartij in The Daily Planet. Magog wordt vrijgesproken en met het vertrek van Superman uit Metropolis, die niet alleen zonet Lois Lane, maar ook zijn soort van rechtvaardigheid heeft zien sterven, is het tijdperk van de oude helden voorbij.

Uiteindelijk zorgt het bloeddorstige gedrag van Magog en zijn Justice Batallion ervoor dat een in het nauw gedreven Parasite de superheld Captain Atom doodt. Door de explosie sterven miljoenen mensen en wordt Kansas, niet toevallig de thuisstaat van Superman, herleid tot een nucleair niemandsland. Superman keert terug en samen met de bondgenoten van vroeger stelt hij de nieuwe supers voor een keuze: ofwel vervoegen ze hem en gaan ze verantwoordelijk om met hun krachten, ofwel worden ze “heropgevoed” in het Gulag, de supergevangenis die in het dorre Kansas gebouwd werd. Ondertussen staat de mensheid erbij, en kijkt ernaar. Of toch niet? Bruce Wayne en Lex Luthor hebben allebei schoon genoeg van de wereld die door supers geregeerd wordt en vinden dat het hoog tijd is dat de mensheid haar lot terug stevig in eigen handen neemt. Maar kunnen gewone mensen zich handhaven in een wereld die verteerd wordt door de onderlinge strijd der supermensen? En welke kant zal Billy Batson, de man die zowel mens als super is, kiezen?

Kingdom Come is straffen toebak. Hoewel de plot vrij straightforward en lineair is, geven de verschillende thematieken het verhaal een ontzettende gelaagdheid en herleeswaarde. Wat meteen opvalt, zijn de parallellen met het Bijbelse Einde der Tijden. Superman, die altijd al een beetje een Messias-figuur is geweest, onderneemt net als Christus een Tweede Komst en het is geen toeval dat zijn grootste rivaal -uiterààrd met een gehoornde helm, een verwijzing naar zowel Satan als het Gouden Kalf, vernoemd is naar het land Magog, waar de mensen wonen die aan het Einde der Tijden strijd zullen leveren met het volk van God (lees: de oude garde superhelden). Opvallend relevante Bijbelquotes maken het geheel af. Plots wordt de keuze voor een priester als protagonist heel wat vanzelfsprekender. We hadden zelf ook geen passendere titel dan Kingdom Come kunnen kiezen.

magog

Daarnaast is Kingdom Come een verhaal over generatieconflicten. Over het plegen van vadermoord en de pijnlijke vaststelling dat je toch meer op elkaar lijkt dan je zou willen toegeven. Waar we ook kijken, zien we conflicten tussen de supers van vroeger en nu. Robin en Speedy staan als Red Robin en Red Arrow aan Supermans kant, zoals hun voorbeelden Batman en Green Arrow dat vroeger deden, terwijl die mentors zich nu zelf tegen de laatste zoon van Krypton keren en de kant van de mensheid kiezen. Hoewel Bruce Wayne en zijn zoon Ibn al Xu’ffasch allebei streven naar de emancipatie van de mensheid, verschillen hun methodes drastisch. Veelzeggend is het lot van Orion, die na zijn overwinning op zijn vader, Darkseid, gedwongen werd in diens voetsporen te treden als alleenheerser van Apokolips. Zelfs Orions silhouette lijkt steeds meer op Darkseid, een pijnlijke reminder dat we nooit aan de schaduwen van het verleden kunnen ontsnappen.

Bruce_Wayne_(Earth-22)_Outsiders_Kingdom_Come_Vol_1_3

Herken jij de nazaten van The Flash, Starfire, Green Lantern en Black Canary?

Tot slot loopt ook het conflict tussen mensheid en meta-mensheid als een rode draad door het verhaal. Want laat je niet misleiden: hoewel het superheldengeweld van de pagina’s stroomt, gaat dit verhaal vooral over de tanende macht van de gewone mensheid, die hoe langer hoe minder meester van haar eigen lot is en dreigt herleid te worden tot collateral damage in de strijd van de dezelfde supers die hen ooit beschermden. Een nodeloos conflict, omdat we op het eind van de dag allemaal dezelfde aarde en dezelfde zon delen. Groot of klein, neem je eigen lot in handen, neem verantwoordelijkheid voor je daden en laat anderen niet jouw strijd strijden, dàt is de moraal van het verhaal.

Kingdom-Come-Superman-vs-Captain-Marvel

Wat ook meteen opvalt in Kingdom Come, is de adembenemende tekenstijl. Zei ik tekenstijl? Ik bedoelde schilderstijl: alle afbeeldingen in deze comic werden immers in gouache geschilderd. De realistische illustraties van Alex Ross doen denken aan de werken van de Amerikaanse schilder Norman Rockwell en ademen een bitterzoete nostalgie uit, die doet denken aan vroeger, toen alles beter was. Toen we nog als kleine ukjes met onze grootouders in het park konden gaan wandelen en de wereld nog helder en stralend was. Let ook op de uitgewerkte gelaatsuitdrukkingen, die er samen met de gelaagde persoonlijkheden voor zorgen dat we kijken naar échte (super)mensen, in plaats van naar tekenfilmfiguren.

Batman-vs.-Superman-in-Kingdom-Come

Het lezen van Kingdom Come is soms een bevreemdende ervaring. Het is de ultieme deconstructie EN reconstructie van het superheldengenre. Bijzonder hallucinant zijn de scènes waar we de helden in burger aantreffen in een restaurant, waar de bediening gebeurd door mensen verkleed als de traditionele superhelden, wat ongetwijfeld een metafoor is voor het feit dat de helden ten dienste staan van de common man. De grens is op dat moment compleet verdwenen: de superhelden zijn gewone mensen, de gewone mensen zijn superhelden. Robin die Batmans bestelling opneemt, kan het nog absurder?

carrie-kelly-waitress-kingdom-come

En omdat een getekende ober even fictief is als een getekende Dick Grayson geloof je even, héél even, dat het werkelijk DE Robin is, en dat we in een parodie van Mad Magazine beland zijn. De vele verwijzingen verwijzen, zowel in de tekst als in de tekeningen, naar klassieke verhalen en zijn bovendien een vette knipoog naar de oplettende lezer, waardoor de vierde muur nogmaals met de grond gelijk gemaakt wordt.

90%
90%
Awesome

Kingdom Come is een klassieker, een must-read voor iedereen die het superheldengenre een warm hart toedraagt. De illustraties van Alex Ross balanceren elegant tussen realisme en nostalgie en vormen zo de perfecte begeleiding voor dit verhaal over generatieconflicten en het smachten naar een tijd waar alles beter was.

  • Tekenstijl
    9,5
  • Verhaal
    9
  • Sfeerschepping
    9
Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties