Een moeder en haar kinderen vieren hun laatste dag vakantie, maar worden geconfronteerd met hun ergste nachtmerrie.

Verhalen over het einde van de wereld gaan al eeuwen mee. In de Bijbel werd er al met veel commotie verteld over de apocalyps en het lijkt wel alsof de onheilspellende toekomstvisie vooral de laatste jaren een filmgenre op zich geworden is, met films als Mad Max: Fury Road, Snowpiercer, The Road, zombieflicks en dystopische young adult-films. Jullie weten natuurlijk wel beter: het is een genre dat al decennia lang meegaat in de bioscoopzalen. Ook op televisie scoort de apocalyps met The Last Man on Earth, Adventure Time en The Walking Dead. Laatstgenoemde is een stripverfilming en daarmee zijn we beland bij apocalyptische stripverhalen. De rest van de wereld is zo’n verhaal. Deze, origineel Franstalige, beeldroman pakt het einde van de wereld wel een stuk realistischer aan dan overrompelende zombies.

Marie heeft net ontdekt dat haar man op het punt staat haar te verlaten voor een jonger blaadje. De klap kwam onverwacht en om te vluchten van dit alles vertrok ze op vakantie naar de bergen met haar tienerzonen, die niets weten van de echtelijke problemen. Op de laatste dag van de zomervakantie ontdekt ze echter dat niet enkel haar wereld zal instorten. De rest van de wereld begint namelijk ook aan zijn ondergang. Natuurgeweld van jewelste treft het berggebied en zelf kan Marie maar op het nippertje ontsnappen. Wat volgt is, aanvankelijk toch, een uitzichtloze zoektocht naar haar kinderen en daarna het bereiken van de beschaving. Maar de ramp heeft ook de beschaving getroffen en de ware aard van de mensen laat zich zien.rvdw1De rest van de wereld is het éénmansproject van Jean-Christophe Chauzy. Chauzy tekent het natuurgeweld met een zekere schoonheid. Zijn kleurengebruik past perfect: felle, opgewekte kleuren worden plots in schril contrast geplaatst met de grauwheid van de apocalyps. De wereld kleurt zich haast surrealistisch in aanloop van de storm en de bliksem slaat in op de bergen met zo’n intensiteit dat het van de bladzijden spat. Een analoge tekenstijl zoals van Chauzy kom je niet zo heel vaak meer tegen. Voor wie zo kan schilderen, kun je niets anders dan respect opbrengen. De bijhorende schetsen op de laatste pagina’s van het boek bieden ook een interessante kijk in het creatieproces.

Chauzy’s verhaal leest als een voortrazende trein zonder echt stil te staan. Op de sporadisch rustige momenten lijkt het verhaal positiever te worden (dat zie je ook aan de kleurvoering), maar de hoop op een rooskleurige toekomst wordt al snel kapotgemaakt. Naar het einde toe begint het verhaal wel een beetje te slabakken, zonder dat er erg veel gebeurt met de personages zelf (vergelijk het met een mindere aflevering van The Walking Dead wanneer Rick en co gesettled geraken). Op zo’n momenten worden de personages en de samenleving wel psychologisch uitgediept. Maar zoals gezegd, keert ook dit volledig om en bereiken we al snel de cliffhanger. Onverwacht is dit het eerste lijvige deel van een tweeluik en dat wordt pas duidelijk op het einde. Geen idee waar het verhaal naartoe gaat, maar wij zijn alleszins erg benieuwd.

De rest van de wereld, deel 1 / € 22,50 / Casterman / Jean-Christophe Chauzyrvdw2

80%
80%
Meeslepend

Chauzy maakte met De rest van de wereld het perfecte eerste deel van een tweeluik. Een erg stevig deel wel met een dikke 100 bladzijden, vol mooie tekeningen. Het verhaal raast voorbij en voor je het weet heb je het boek uitgelezen. Wij kunnen niet wachten om te zien hoe de moeder zich uit haar situatie zal redden en wat er met de rest van de wereld is gebeurd.

• Tekenstijl
    8
    8