Regenwolf is een strip over verschillen en gelijkenissen, en de conflicten die daaruit voortvloeien tussen de blanke Amerikanen en de native Americans. Een spannende western met een vleugje kritiek op de geschiedenis in een schitterende uitgave.

Schrijver: Jean Dufaux
Tekenaar:
 Rubén Pellejero
Uitgever: Dargaud
Aantal pagina’s: 144
Winkelprijs: € 24,95
Verschijningsdatum: 3 maart 2016

Het verhaal van Regenwolf wordt ons verteld door Blanche McDell, de dochter van de grote spoorwegmagnaat. De verhalen van de stam waartoe Regenwolf behoort en de familie McDell zijn intens verweven: ze organiseren regelmatig gezamenlijke pow wows, om ervoor te zorgen dat het samenleven van de verschillende volkeren vlot blijft lopen. De familie is hiermee een uitzondering: al vroeg in het verhaal wordt duidelijk dat er heel wat bewoners van het stadje niet van “die wilden” moeten weten.

De gespannen vrede komt helemaal onder druk te staan als een discussie tussen Regenwolf en een van de racistische rednecks escaleert en tot een duel komt. Alle partijen hebben immers hun eigen bondgenootschappen en maken van de situatie gebruik om hun oud zeer eindelijk te wreken. Doorheen alle wraak en geweld heeft Dufaux ook liefdesverhalen geweven, en het is prachtig om te zien hoe de liefde toch nog kan bloeien waar vooral conflict heerst. Toch hebben de conflicten ook een stevige impact op de relaties waar het over gaat: net zoals in het echte leven kan geluk plots weggerukt worden door de stomste toevalligheden.

landschap

Steeds weer word ik betoverd door deze onmetelijke vlakte, die volkomen onverschillig blijft voor de waanzin en de ambitie van de mens“, zo omschrijft Blanche McDell het ongerepte Wilde Westen. Die prachtige natuur wordt onwezenlijk veel eer aangedaan door de tekenstijl van Pellejero: hij schetst de landschappen met weinig lijnen, maar vooral met veel kleurschakeringen. Er zit een grote variatie in de achtergronden, maar je merkt toch een zekere eenheid op.

Te midden van allerhande discussies over de representatie van native Americans in de Westerse (pop)cultuur, moet me wel van het hart dat deze Regenwolf het bijzonder goed doet: de mystiek van de witte bizon wordt aangesneden, maar Dufaux en Pellejero houden het steeds respectvol: dicht bij de werkelijkheid en zonder overdreven romantiek. De kritiek op de blanke expansiedrang en het daarbijhorende racisme is subtiel aanwezig, zonder er al te veel nadruk op te leggen, waardoor het amusement van het stripverhaal behouden blijft.

gevecht

In deze integrale zijn de twee volumes van Regenwolf gebundeld, aangevuld met een voorwoord van Bertrand Tavernier en een analyse van het verhaal en de stijl. Bij de extra’s wordt ook ruim gebruik gemaakt van prachtige schetsen en grote, felgekleurde prenten. Het is een prijzige toevoeging aan de stripverzameling, deze kwaliteitsvolle uitgave, maar door de extra’s en de hardcover wordt de meerwaarde van zo’n integrale editie nogmaals onderstreept.

8.2 Netjes.

Regenwolf gaat over verschillen en gelijkenissen, en de conflicten die dat soms kan veroorzaken. Een prachtig uitgewerkte integrale editie die een genuanceerd verhaal vertelt en die wel even bij blijft na het lezen.

• Tekenstijl 8.5
  • Sfeer 8