Schrijver: Noël Simsolo
Tekenaar: Dominique Hé
Uitgever: Glénat
Aantal pagina’s: 96
Prijs: €19.95
Verschijningsdatum: 3 augustus 2016

We schrijven 1934 in Los Angeles. Filmmaker Jim Jewsky maakt pornofilms met dubbelgangers van Hollywoods grootste sterren zoals Mae West en Gary Cooper. Hij vindt een geldschieter in maffiabaas Baldoni, waardoor hij al snel in het ene complot na het andere verzeilt geraakt. Daarnaast is Jewksy verliefd op het zwarte meisje Jenny, iets dat niet door de beugel kan in het Amerika van de jaren dertig.

Pornhollywood. De naam trekt je aandacht en vat zonder poespas het pikante misdaadverhaal samen, dat slapjes begon maar gaandeweg steeds beter werd. De setting trekt je direct mee naar – volgens velen – de hoogtijd van Amerikaanse cinema door gebruik te maken van Erich ‘The Man You Love to Hate’ von Stroheim. De strip spreekt rasechte filmliefhebbers aan door zijn genre en door gebruik te maken van bekende cinematografische goden uit die tijd.

pornhollywood1

Scenarist Noël Simsolo is van vele markten thuis. De 71-jarige schrijver is vooral bekend van Franse detectiveverhalen, maar maakt ook films, theater, radio en nog veel meer. Voor Pornhollywood gooit hij zijn ongebreidelde filmkennis in de strijd. De man weet duidelijk hoe je een noir verhaal moet vertellen met de vele intriges en femme fatales, maar door de beperkingen van het medium (of de lengte van de strip) gaat het vaak veel te snel. Veel van wat er gebeurt in de strip mist impact door de plotse tijdsprongen of snel afgehaspelde scènes. Daarnaast heeft het hoofdpersonage weinig om handen en is hij slechts een pion in andermans zaken, maar dat is dan ook wel weer eigen aan zijn genre.

De tekenstijl van Dominique Hé slorpt je helaas niet op in het middelmatige scenario. Zijn personages missen emoties om als levende figuren over te komen. Het klassieke tekenwerk van Hé past wel perfect bij de tijdsgeest van het verhaal en roept de sfeer op die je terugvindt in film noir-prenten. Hé zorgt ervoor dat het geheel weinig indruk achterlaat, langs de andere kant kunnen we ons inbeelden dat een cartoonachtige stijl het verhaal ook geen eer zou aandoen.

pornhollywood2

6 Sfeervol

Pornhollywood is een geslaagde hommage aan zijn inspiratiebronnen: film noir en de gouden eeuw van Hollywood. Jammergenoeg doet het verhaal ook niks nieuws binnen zijn genre. Hetzelfde kan gezegd worden van het klassieke tekenwerk dat de gebeurtenissen nooit echt tot leven wekt.

• Tekenstijl 6
  • Sfeer 7