Spider-Man keert met The Spectacular Spider-Man terug naar zijn roots en doet dat verrassend goed.

Schrijver: Chip Zdarsky
Tekenaar: Adam Kubert en Jordie Bellaire
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 21 juni 2017

Over een maand draait Spider-Man: Homecoming in de zalen. Het is niet alleen de nieuwste Spider-Man-film en de start van al een tweede reboot, de prent is ook het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Sony (dat de rechten heeft op de spinnenman) en Marvel Studios. Dankzij dat pact heeft Spider-Man nu eindelijk een plaatsje in het Marvel Cinematic Universe. En natuurlijk hoort daar een nieuwe comic bij!

Gelukkig is The Spectacular Spider-Man #1 niet zomaar een tandwieltje in de op volle toeren draaiende promotiemolen voor de film. Er is wel een treffende gelijkenis: zowel de film als de comic keert terug naar de basis van Spider-Man. Weg is de geniale zakenman, terug is de vriendelijke superheld uit je straat. De terugkeer naar de roots is welgekomen, want het is onduidelijk geworden wie Spider-Man nu eigenlijk is voor veel lezers, laat staan voor buitenstaanders.

The Spectacular Spider-Man laat Peter Parker opnieuw slingeren in New York, waar hij oog in oog komt te staan met… gewoon straatschorem. Tot dusver nog geen allesvernietigende vijanden die nogal snel een geeuw kunnen opleveren. Scenarist Chip Zdarsky (Sex Criminals, Howard the Duck) focust liever op de relaties van Spider-Man met andere superhelden zoals Human Torch en Ant-Man, en als vanouds op relaties met potentiële romantische partners. Hierdoor leer je Parker ook veel beter kennen dan in de zoveelste vechtsequenties en ben je een pak meer geïnvesteerd wanneer dreigingen en verrassingen om de hoek loeren.

Zdarsky is gekend voor zijn heerlijke humor en natuurlijk zit die verweven in het stripverhaal. Hij maakt komaf met superheldenclichés zoals het origineverhaal, lacht met de spinachtige attributen van het titelpersonage en gooit er nog eens referenties in naar popcultuur zoals Better Call Saul. De dialogen van Zdarsky zijn licht en toegankelijk van toon, zowel voor nieuwkomers als lezers die al jaren fan zijn.

Het hoekige tekenwerk van Adam Kubert lijkt op het eerste zicht te serieus voor de luchtige toon van het scenario. Toch zijn de personages expressief, Spider-Man springt uit de bladzijden, en de gedetailleerde omgevingen lijken vol met leven te zitten. New York baadt in een warme gloed dankzij inkleurder Jordie Bellaire. Met zijn felle kleuren doet hij de energie van het scenario helemaal opleven.

8 Fris

Peter Parker: The Spectacular Spider-Man #1 is een sterke start voor de alombekende superheld. Het verhaal is fris, grappig en de cliffhangers doen ons ontzettend uitkijken naar het vervolg.

• Tekenstijl 7