Enkele meisjes ontdekken op Halloween iets dat wel eens hun hele leven kan veranderen. Is de nieuwste van de bedenker van Saga opnieuw de moeite?
Schrijver: Brian K. Vaughan
Tekenaars: Cliff Chian & Matt Wilson
Uitgever: Image Comics
Verschijningsdatum: 7 oktober 2015
Schrijver Brian K. Vaughan heeft naam en faam verworven met onder meer Y: The Last Man en het huidig lopende Saga. Stripliefhebbers kijken reikhalzend uit telkens de goede man een nieuwe reeks aankondigt en dat is terecht. Neem nu bijvoorbeeld Saga, een reeks met heel wat plotwendingen en grappige absurditeiten dat toch de personages op de eerste plaats laat komen met realistische gevoelens en relaties. Hier doet hij opnieuw waar hij goed in is en combineert dat met een coming of age-verhaal.

Voor Paper Girls werkt hij samen met tekenaar Cliff Chiang, die heel bekend in de oren zal klinken mij DC Comics-fans. Hij verzorgde het mooie tekenwerk van de New 52 Wonder Woman-reeks. Chiang tovert de pagina’s om tot gedetailleerde panelen met uitgesproken personages. De vele details, posters, kledij en voorwerpen zoals een walkman, creëren een sfeer die direct uit de films van Steven Spielberg lijken gezogen. Het kleurenwerk van Matt Wilson werkt het uiterlijk volledig af en zuigt je mee naar de onfortuinlijke, donkere nacht in de jaren tachtig.

paper-girls-1 paper-girls-explosionPaper Girls neemt je mee naar het einde van de jaren tachtig op Halloweennacht. De twaalfjarige Erin ontwaakt uit een helse nachtmerrie, die enkel Vaughan bedacht kon hebben, om te beginnen aan haar krantenronde. Ze stoot op enkele andere meisjes, waaronder leiderfiguur Mac die niet op haar mondje gevallen is. De krantenmeisjes besluiten samen hun ronde verder te zetten want het is één van de gevaarlijkste nachten van het jaar. Een goed plan, zo blijkt, wanneer één van de kinderen wordt aangevallen door mysterieuze mannen. De verklede personen ontsnappen met een walkietalkie waarna de meisjes de jacht openen op de dieven.

Voor wie de comics van Vaughan gewend is, heeft Paper Girls #1 een redelijk ingetogen start. Vanaf de eerste bladzijde wordt je in het verhaal gezogen en maak je daarna uitgebreid kennismaking met onze hoofdpersonages. Het is de perfecte eerste issue (met trouwens dubbel het gewoonlijk aantal bladzijden) waarin het verhaal gebalanceerd wordt verteld. Door de lengte zit je achteraf niet op je honger en ook al denk je te weten waar het naartoe gaat, met Vaughan aan het roer is die veronderstelling vast en zeker fout.
paper-girls-bikes

9.0 Veelbelovend

De verwachtingen zijn meer dan ingelost. Het creatieve team achter Paper Girls is ongelooflijk sterk begonnen met een sfeervol verhaal gedreven door haar personages. Naar goede gewoonte worden er heel wat vragen opgeroepen die ons heel benieuwd maken naar wat komen zal.

• Tekenstijl 9
  • Verhaal 9
  • Sfeer 9