Occupy Avengers vertelt wat er met Hawkeye gebeurd is na het tragische voorval uit Civil War II.
Schrijver: David F. Walker
Tekenaar: Carlos Pacheco
Uitgever: Marvel Comics
Verschijningsdatum: 2 november 2016

Het laatste grote event van Marvel, en tegelijkertijd het vervolg op Civil War, kan weinig lezers bekoren. Ondanks de mooie beelden slaat het geforceerde verhaal nergens op en gedragen de personages zich niet zoals we van hun gewend zijn. Toch is er een verhaalelement dat kan leiden tot interessant leesvoer en dat is nu net waar de nieuwe comicreeks Occupy Avengers probeert op verder te bouwen.

Voor wie niet mee is: na een dubieuze voorspelling werd The Hulk geconfronteerd door een hele bende superhelden voor daden die hij nog niet had gesteld. Tijdens die confrontatie schiet Hawkeye de grote groene kerel dood. In de rechtbank pleit Hawkeye schuldig aan moord, maar hij gaat vrijuit want Bruce Banner en Hawkeye hadden een pact gesloten om The Hulk om te leggen als hij ooit nog dreigde uit te barsten.

occupy1

In Occupy Avengers maken we kennis met een ronddolende Hawkeye, die duidelijk in de knoop ligt met zichzelf. De impact die de moord van The Hulk heeft gehad op Hawkeye intrigeert, maar komt niet volledig tot zijn recht door het eigenlijke verhaal van scenarist David F. Walker. Hij zal vertellen over de geprivilegieerde klasse van superhelden, maar welke richting dat zal uitgaan is na het lezen van het eerste nummer nog niet duidelijk. Superhelden zouden niet geven om de rechten van de man in de straat, behalve één iemand. Hawkeye, natuurlijk.

Hawkeye komt terecht in een dorpje dat geteisterd wordt door watervervuiling, gelijkaardig aan de watercrisis in het Amerikaanse Flint. De inwoners zijn verheugd op het bezoek van de voormalige superheld, maar als de slechteriken komen aankloppen, herkennen ze de bekendste moordenaar van het land niet. Hawkeye sluit een verbond met de inheemse Amerikanen om hun te redden, de blanke held blijkt hun enige redding te zijn. Al bij al vormt het verhaal een wisselvallige start van een reeks die politiek commentaar moet gaan leveren (op wat en op welke manier precies is nog koffiedik kijken).

Soms zien we een middelmatig scenario maar al te graag door de vingers als het tekenwerk overtuigt, maar tekenaar Carlos Pacheco durft uiteindelijk te weinig spelen met het medium. Zijn pagina’s lijken veel te veel op elkaar met constant dezelfde layout en er zitten weinig emoties in de personages. Toch zien enkele panelen eruit als pareltjes, vooral op de momenten van zelfreflectie in verband met de moord op The Hulk.

occupy2

5 Wisselvallig

Na het eerste nummer is het nog onduidelijk wat de bedoeling is van Occupy Avengers. Maar we blijven hoopvol want in de volgende nummers kunnen de plotelementen die elkaar nu tegenwerken, wel eens beter uitgewerkt worden.

• Tekenstijl 5
  • Sfeer 5