Maak kennis met Nimona en haar bedenker, één van de strafste opkomende talenten van het moment!

Schrijver en tekenaar: Noelle Stevenson
Uitgever: Harper Collins
Verschijningsdatum: 12 mei 2015

Stel je eens voor: je bent een prille twintiger en je sleutelt al jaren aan je eigen webcomic. Plots barst al het succes voor je los en mag je meeschrijven aan een gloednieuwe reeks voor alle leeftijden én mag je een superheldencomic van Marvel nieuw leven schenken (Runaways). Ondertussen strijk je een pak prijzen binnen met je werk. En die webcomic waar alles mee begon? Die wordt gepubliceerd in een boek!

Het overkwam Noelle Stevenson, ook wel bekend als Gingerhaze. Het moet gezegd worden: alle succes en lof is dubbel en dik verdiend en dat ondervind je vooral na het lezen van Nimona. Nimona is dus haar webcomic (en destijds tevens haar eindwerk) dat in een boek gepropt werd en het stond, opnieuw terecht, op heel wat eindejaarslijstjes van 2015. Het verhaal brengt het beste van sciencefiction en fantasy samen om met de clichés te gaan spelen.

In een middeleeuwse wereld waar magie net zo aanwezig is als technologie, heerst er een eeuwigdurende strijd tussen een institutie die de orde handhaaft, met Sir Ambrosius Goldenloin als boegbeeld, en de verstoten ridder en gekke wetenschapper Lord Ballister Blackheart. Hun rivaliteit wordt op de kop gezet wanneer Nimona haar intrede maakt, een vormveranderaar die de sidekick van Blackheart wil worden.

Nimona

Stevenson geeft de personages voldoende hoofdstukken om ze met elkaar kennis te laten maken, en ons met hen. Ze schrijft even geestige als zeemzoete dialogen. De mysterieuze Nimona is hilarisch impulsief en als lezer wil je steeds meer te weten komen over dit allegaartje van personages. Daarna gaat het verhaal dieper, complexer én epischer. Het einde blijft mijlenver van clichés vandaan. Nimona is een ware verademing in het fantasygenre.

De strip was een project van lange duur en dat is zeker te merken aan de evoluerende tekenstijl. De eerste pagina verscheen online in 2012, charmant schetsachtig en simpel. Naar het einde toe verdwijnt die simpelheid niet, het is Stevensons kenmerk geworden, maar merk je wel dat ze zelfverzekerder tekent. De personages worden consistenter en gedetailleerder, de achtergronden geraken meer opgevuld. Het enige visuele minpuntje? De uitgave mocht wel op een groter formaat uitgebracht worden, want de teksten zijn soms een tikkeltje te klein om ze helemaal comfortabel te kunnen lezen.

Logischerwijze kun je Nimona niet meer online lezen. De eerste drie hoofdstukken staan wel nog online om te kijken of het boek wel iets voor jou is. Maar ik zou verrast zijn, mocht dat niet het geval zijn! Er zijn ook extra’s, zoals de mooie epiloog.

Nimona draak

9.0 Betoverend

Als stripliefhebber hoor je gewoonweg Nimona gelezen te hebben. Noelle Stevenson toont dat je het ver kan schoppen met je webcomic, bovenal omdat haar inhoud zo ontzettend goed is. Een hartverwarmend, episch en komisch fantasyverhaal dat slim omgaat met clichés!

• Tekenwerk 8
  • Verhaal 9.5
  • Sfeer 9.5