Niconar, de gruwelijkste onder ’s werelds striptekenaars, heeft eindelijk nog eens zijn werk verzameld in een nieuw album. In Niconar 2: Eeuwig Schreeuwen komen we een hoop walgelijke personages tegen die overspoeld worden door zwarte humor, maar is het ook de moeite waard?
Schrijver: Niconar
Tekenaar: Niconar
Uitgever: Syndikaat Uitgeverij
Verschijningsdatum: 17/10/2015

Hij die Niconar is

niconar-profielfoto

Zij die beter bekend zijn met het magazine dat de letter P hoog in het vaandel droeg, hebben misschien al eens gehoord van de Nick ‘Niconar’ Dercon. Hij was er namelijk een tijdlang de tekenaar van dienst, maar vermits het voorgenoemde magazine besliste om op te geven, moest deze cartoonist op zoek naar andere inkomstenbronnen om zijn rijk te financieren. Niconar 2: Eeuwig Schreeuwen is dus het resultaat van deze geldhonger en het is een uitstekend resultaat.

Van die humor die niet voor iedereen is

niconars-inferno-2-eeuwig-schreeuwen

Ik ga het vlakaf zeggen, deze strip is niet voor iedereen. Zelf vind ik het met momenten werkelijk hilarisch, een goed voorbeeld zie je hierboven, maar mensen hebben me al verteld dat ze niet echt snappen wat ik er zo enorm goed aan vind. De humor durft vaak erg plastisch zijn, enorm donker of gewoon recht in het gezicht. De vrij simplistische tekeningen, die ook een vorm van schattigheid in zich dragen, contrasteren soms zo hard ten opzichte van de onderwerpen, dat het gehalte aan absurdisme niet te onderschatten is.

Niet iedereen is daar dan ook voor te vinden, jammer genoeg. Als je zelf wil weten of het iets voor jou is, kan je terugdenken aan het fenomeen Kabouter Wesley. Die brutale humor is heel erg goed te vergelijken met deze Niconar 2 en ik kan me herinneren dat ook niet iedereen zo’n grote fan was als ik. Op de website van Niconar kan je trouwens enkele van de stripjes die in Niconar 2 voorkomen terugvinden. Dus als je daar maar niets aan vindt, kan je je leven herevalueren of deze strip gewoon niet kopen. Gelukkig is er geen vast verhaal of zijn er geen wederkerende personages, waardoor je dit album kan kopen zonder het eerste te moeten hebben gelezen. Al zou Niconar dat wel graag zien natuurlijk. Hij staat trouwens op de Boekenbeurs, dus moest je hem passeren, doe hem de groetjes van Geekster. En zeg dat hij zich moet scheren.

Niconar 2: Eeuwig Schreeuwen

85%
85%