Netflix Comics: een prachtige boerderij van intellectuele eigendom?

0

Enkele dagen geleden kregen we groot nieuws in onze inbox: Netflix stapt in de competitieve ring van comics. In tijden waar stripadaptaties veelal een garantie blijken voor een (al dan niet bescheiden) succes, is het niet vreemd dat de streamingdienst zich in die markt gooit. Niet alleen krijgen ze een extra medium om nieuwe reeksen te lanceren, ook dient het als de perfecte testomgeving om te zien of een verhaal potentieel heeft. Een moedige stap in de juiste richting als je het mij vraagt. Er zijn namelijk veel meer voordelen dan nadelen.

Waar gaat het concreet over? In augustus kregen we het nieuws dat Netflix het succesvolle Millarworld had overgekocht. Millarworld is het bedrijf van Mark Millar, de man achter blockbusterfranchises als Kick-Ass en Kingsman. Beide verhalen vonden hun oorsprong in stripvorm en werden na mooie verkoopcijfers door respectievelijk Lionsgate en Fox omgevormd voor het witte doek. Het heeft de bedrijven geen windeieren gelegd. Kick-Ass haalde in totaal meer dan 66 miljoen dollar winst op. Kingsman ging nog een stapje verder en bezorgde Fox 333 miljoen extra  voor op hun rekening. Hiermee spreek ik enkel maar over de films van Mark Millar, als we het hebben over het financiële succes van comicadaptaties zouden we ook moeten spreken over de succesvolle Marvelfilms en -series, The Walking Dead, Outcast en Riverdale.

Dit zijn allemaal succesvolle adaptaties die een publiek bereikt hebben nadat een distributeur de rechten heeft overgekocht. Met Millarworld probeert Netflix nu die transferkost eruit te halen. Door een creatief talent binnen te halen en vanuit Netflix comics te schrijven, krijgen ze hun eigen boerderij van intellectuele eigendom. Eerst wordt het verhaal geplant, om dan maandelijks stukje bij beetje verder te laten groeien. Krijgt het gewas genoeg aandacht, dan komt het in aanmerking om geconsumeerd te worden door de modale kijker.

Mark Millar

Mark Millar ziet het groots.

Millar ziet het groots. “Ik wil Marvel worden, niet werken voor Marvel”, zei hij in een interview nadat de deal met Netflix bekend werd. Wat doet vermoeden dat we op lange termijn misschien andere schrijvers mogen verwachten. Zou het mogelijk zijn dat Netflix doorgroeit tot een volwaardige distributeur en zo kan concurreren met een Image of Vertigo? Durven we zo ver te denken?

“Ik wil Marvel worden, niet werken voor Marvel” – Mark Millar

Ik, als comicsveelvraat, zou blij zijn dat er een nieuwe speler op de markt is die makers op de voorgrond plaatst. Netflix, als bedrijf, zou het kaf van het koren kunnen scheiden en zo als kwaliteitslabel verder gaan. En de gebruikers van de streamingservice zouden opnieuw een sterke reeks voorgeschoteld krijgen. Het is werkelijk een win-winsituatie voor alle bedrijven. De perfecte situatie, toch? Of niet?

Wel, hoe graag we het ook anders zien: Netflix is nog maar sinds enkele maanden een winstmakend bedrijf. Een investering in de comicindustrie is toch een risico. De Amerikaanse strip is nu eenmaal niet meer zo’n lucratief medium als vroeger. Als we nu kijken naar een schatting van de meest verkochte strips van vorige maand (officiële cijfers zijn er niet), dan zien we dat enkel de top 4 de kaap van 100 000 strips overtreffen. Dan spreken we ook echt over de grote kleppers zoals Batman, Thor en Spider-Man. De eerste reeks die niet van DC of Marvel komt, vinden we op plaats 22: The Walking Dead, met 64 000+ verkochte comics. Dat is dan ook de grootste niet-superhelden-comic van dit moment.

Top 10 comics in oktober 2017

Top 10 comics in oktober 2017 (Bron: Comichron)

Laten we ter argumentatie even de volgende nemen die voldoet aan die vereiste: Saga. Die verkocht dicht bij de 40 000 exemplaren. Een doorsnee issue kost 4 euro. Dat zou dus totaal ongeveer 160 000 dollar opleveren. Hoeveel de uiteindelijke winst bedraagt, is koffiedik kijken, puur omdat we geen gegevens hebben van de kost van een comic. Maar wat als een paal boven water staat, is dat het een pak minder zal zijn dan de miljoenen die Kick-Ass en Kingsman hebben binnengehaald. Dit is allemaal vanuit de veronderstelling dat Millars nieuwste verhaal een schot in de roos zal worden, wat nooit een garantie is. Is het wel slim van Netflix om deze stap te zetten?

Als ze ook van Netflix Comics een kwaliteitslabel kunnen maken: ja. Ik vind het persoonlijk een heel goeie zet, ondanks het financieel risico. Puur omdat het zorgt voor een klimaat voor Netflix waarin ze minder afhankelijk zijn van grote bedrijven als Disney, die eerder dit jaar de samenwerking met Netflix heeft stopgezet. Het zorgt voor extra concurrentie bij Image, die zich ook positioneert als een bedrijf waar makers voorop gezet worden. Concurrentie houdt een bedrijf scherp dus ik kan het enkel maar toejuichen.


Millars eerste reeks onder Netflix heet The Magic Order. Het draait rond 5 families van magiërs die de wereld beschermen. Er is een reden waarom wij nog geen enkele mystiek monster hebben ontmoet en dat is door hun werk. Het wordt omschreven als magic meets mob. De reeks wordt verwacht in de lente van 2018.

MagicOrder

Share.

About Author

Davy Delbeke

Kapitein van Geekster sinds het moederschip werd gelanceerd in 2012. Voorliefde voor alles wat met Marvel en Jonathan Hickman te maken heeft. Ja, ik heb Secret Wars al gelezen en ja, die is ongelooflijk geniaal.

Reacties