Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

mosselen om half twee strip

De Mosselen om half twee-strip: Xander De Rycke en Feli leggen het uit (interview)

Sinds vorige week ligt de enige echte Mosselen om half twee-strip in de rekken! Wij gingen op gesprek met de makers ervan: Xander De Rycke en striptekenaar David Felizarda Real.

Stand-upcomedian Xander De Rycke maakt al vijf jaar podcasts alsof ze voor hem zelf zijn. Met zijn vaste gasten, bekende koppen en alle fans vierde hij in april de 200ste aflevering van Mosselen om half twee, ondertussen de grootste podcast van Vlaanderen. Als nieuwe creatieve uitdaging speelde De Rycke met veel ideeën, maar koos uiteindelijk om een strip te schrijven rond zijn populaire podcast. Daarvoor riep hij de hulp in van tekenaar David Felizarda Real en zo werd Nacht van de struisvogel geboren. Wij sloegen een praatje met beide heren over het resultaat!

xander mosselen of half tweeEerst en vooral een dikke proficiat! Hoe voelt het nu de strip in de winkelrekken en in de handen van fans ligt?

XANDER DE RYCKE: “Ik loop momenteel nog altijd een beetje in een waas, aangezien het een project is waar we lang aan gewerkt hebben. Ik kom meestal in de weken na release tot de realisatie dat het product er eindelijk ligt. Op het moment genieten van iets ben ik heel slecht in want ik ben altijd al aan het denken aan het volgende dat ik moet regelen. Ik ben vooral gelukkig voor Feli dat zijn werk er ligt op de manier dat hij het wou zien en trots dat ik toch weer iets van mijn bucketlist kan schrappen.”

Hebben jullie al reactie gekregen van de lezers en wat vonden ze ervan?

DAVID FELIZARDA REAL: “Ik volg de tweets die regelmatig opduiken, leuk! De fans zijn positief. Op de vijfde verjaardag van de podcast, wanneer de strip live werd voorgelezen, was het publiek enthousiast.”

DE RYCKE: “Hij druppelt nu momenteel de stripwinkels en dagbladhandels in en hopelijk binnenkort ook in de andere zaken, dus de eerste reacties komen nu binnen. Het is alleszins een liefdesbrief naar onze fans van de podcast want zonder hen was het album er gewoon nooit kunnen komen, dus de strip zit tjokvol met referenties en knipogen naar dingen uit de podcast. Ik merk dat het iets is dat ze enorm appreciëren. Een van de doelstellingen voor ik begon te schrijven was dat iedereen het verhaal zou moeten kunnen volgen zonder de podcast te kennen en tot nu toe lukt dat best. Het is tof om mensen gewoon kennis te zien maken zonder voorkennis met die zes figuurtjes en hun karakters.”

Je kunt waarschijnlijk veel wegen inslaan met jouw naam en faam. Waarom koos je er precies voor om een strip te gaan schrijven?

DE RYCKE: “Het was een samenloop van omstandigheden. Ik zat vorige zomer een beetje in een depressie omdat ik een carrièredip zag aankomen en dan begin ik altijd te overcompenseren door teveel projecten tegelijk te starten. Ik probeer bij Mosselen om half twee altijd een jaar vooruit te denken aan dingen die we kunnen en willen doen. We waren nog op zoek naar iets speciaals voor onze vijfde verjaardag te vieren en ik was origineel op een animatiefilm uitgekomen. Kwestie van iets te doen met onze stemmen en een platform waar alles mogelijk is. Maar ik ben niet volledig gek en ik weet dat animatie véél tijd en geld kost en je hebt sowieso een tekenaar nodig. Dus ik heb de animatie laten vallen en de tekeningen gehouden. Alsook deden we al twee jaar iets in de podcast waarbij we een stripverhaal voorlezen en we wisten niet hoe we nog groter en béter konden gaan. Een stripverhaal over onszelf was het logische antwoord.”

mosselenstrip1

Heb je zelf tekenkunsten? Wanneer werd David in het project geloodst en waarom?

DE RYCKE: “Ik wou origineel striptekenaar worden door de Urbanus-strip. Dus ik heb heel veel tijd gespendeerd met Urbanus na te tekenen. Dat ventje zit nog steeds in mijn vingers. Ik heb lang stripjes getekend in de klas zoals Garfield over mijn klasgenoten en leerkrachten. Mijn moeder heeft mij uiteindelijk naar de tekenschool gestuurd, maar er werd daar bitter weinig getekend en meer geknutseld. Ik ben dan uiteindelijk naar VISO Mariakerke gegaan om KSO te kunnen doen, maar daar is niets van gekomen en voor ik het weet was ik 18 en stand-up comedian.

Ik heb in de maanden juni en juli het script geschreven en daarna Feli gebeld om te vragen of hij het zag zitten om het te tekenen onder het motto ‘we zien wel waar het heen gaat’. Feli had de jaren ervoor al wat fan-art getekend en ik had hem ook gevraagd om ons artwork te maken voor de podcast. Hij dropte vaak een tekening online van iets dat wij verzonnen hadden in de podcast zoals Dimi in een Super Mario-kostuum. En met het script dat ik voor ogen had kwam dat eigenlijk altijd goed van pas, aangezien ik alles doordrenk met popcultuur. Feli en ik hebben een gemeenschappelijke liefde voor dezelfde animatiereeksen en sitcoms dus dat is handig dat hij meteen weet wat ik bedoel met een referentie.”

David, verlicht onze lezers: hoe zat het tekenproces in elkaar?

FELI: “Eerst maak ik de découpage, dat is het script omzetten in eigenlijke pagina’s. De thumbnails hiervoor teken ik in een schriftje. Dit is heel rudimentair. Gewoon het verdelen van de actie en de plaatsing van de tekstballonnen. Daarna gebeurt alles op de pc. Eerst wordt de pagina geschetst. Deze schetsen worden verfijnd over verschillende lagen. Daarna volgt het inkten en ten slotte het inkleuren. Dit gebeurt allemaal in het programma Manga Studio 5. Enkel voor kleine effecten wordt er soms in Photoshop gewerkt.”

Je bent geen striptekenaar van beroep dus combineerde je het tekenwerk van je eerste grote strip met een vaste job. Is het moeilijk om die balans te vinden?

FELI: “Ik teken van zodra de kinderen in bed liggen, weinig slaap dus. Gelukkig teken ik graag! Striptekenen is super, maar jammer genoeg vrij arbeidsintensief. Gelukkig kreeg ik van Xander en de uitgeverij voldoende tijd en ruimte.”

Wat was voor jullie beiden de moeilijkste opgave tijdens het productieproces van Nacht van de struisvogel?

DE RYCKE: “Als je het echt als een baby bekijkt heeft Feli het meeste werk gehad. Ik heb mij even kort geconcentreerd op iets en daarna heeft hij er 9 maanden mee mogen lopen. Voor het schrijven was het moeilijkste het jongleren met zes figuurtjes en zorgen dat ze elk hun momenten hebben en voldoende dialoog. Het helpt wel dat ik de stem van die jongens elke week opnieuw hoor, dus ik kan wel anticiperen hoe ze zouden reageren of spreken. Ik had nog nooit een script geschreven voor een strip, dus ik heb het wat opgemaakt als een script voor een sitcom met de hulp van Dan Harmon zijn Story Circle. En natuurlijk zo ruim mogelijk houden door geen vloekwoorden te gebruiken en niet te “incrowd” te gaan met sommige grappen.”

FELI: “Dan was het voor mij toch de werkdruk. Soms zou je willen dat het vlugger schuift, maar dit is helaas onmogelijk.”

Wat zijn jullie favoriete strips en animatiereeksen, en welke hebben de strip het meeste beïnvloed?

DE RYCKE: “Ik verorber teveel om op te noemen, maar wat ik in gedachten had was natuurlijk de Urbanus-strip. Het zijn ook bestaande figuren met uitvergrote karakters. Het is ook Xander in de strip, maar deze woont in een caravan (die groter is aan de binnenkant) in een bos en is niet echt met stand-up bezig. In mijn hoofd delen de mosselen en de Urbanus-strip een universum door een klein cross-over elementje dat ik er in geschreven heb. Voor de rest zeker Gravity Falls aangezien ik Aalst ook zie als een stadje waar allerlei gekkigheden gebeuren. Scott Pilgrim, Rick And Morty en Willy’s en Marjetten zijn ook hevige invloeden.”

FELI:”Veel te veel om op te sommen. Van strips zijn mijn all-time favorieten Bone (Jeff Smith) en Scott Pilgrim (Brian Lee ‘O Malley). Op dit moment lees ik veel strips van jonge, al dan niet webcomic, artiesten. Mijn huidige favorieten zijn Welcome to Showside van Ian McGinty en Deadendia van Hamish Steele. Ik kan ook niet rond Sam and Fuzzy van Sam Logan. Een van de coolste strips op het net.

feliuniverse

Van animatie steekt er, voor mij persoonlijk, één reeks met kop en schouders bovenuit en dat is Steven Universe. Alles zit goed in die reeks: de art, de character design, de humor en de actie. De perfecte balans tussen actie en dagdagelijkse beslommeringen. Het perfecte evenwicht tussen humor, actie en sitcom. Verder ben ik ook grote fan van Rick and Morty, Gravity Falls, Star vs the Forces of Evil, Over the Garden Wall en Clarence. Uit nostalgie moet ik ook Dragonball, Ranma 1/2 en Saint Seya vernoemen. Die series hebben me in mijn jeugd erg beïnvloed.”

Wat zijn de toekomstplannen van jullie beiden?

DE RYCKE: “Tot half juli ben ik nog bezig met try-outs van mijn volgende zaalshow Quarter-Life Crisis. Tussendoor doen we zoveel mogelijk signeersessies en live podcasts om Nacht van de struisvogel aan de man te brengen (de signeersessies staan op de Facebookpagina). Daarna sluit ik mij een paar weken op om Houdt het voor bekeken te schrijven. Een show over het medialandschap in Vlaanderen die ik beperkt ga spelen in september en oktober. Dan zijn het weer try-outs van Quarter-Life Crisis tot de premiére in januari.”

FELI: “Nu ben ik bezig aan de vijfde aflevering van mijn webcomic Hallo Vaarwel. Ik was al aan het tekenen voor ik aan de Mosselenstrip begon, maar ben nu van nul herbegonnen. Dan komt nog aflevering zes en seizoen één is afgelopen. Vanaf seizoen twee wil ik verder werken in kleur. Verder schrijf ik ook een langer stripverhaal voor jeugd en jongvolwassenen. Deze zomer wil ik hiervoor starten met thumbnailen. Het verhaal speelt al even in mijn hoofd, de tijd is nu rijp om het op papier te zetten.”

12806215_767552130054838_5104709028820684257_n

tumblr_o4rmwkK6ee1rp4v1to1_1280En nu, de vraag die ongetwijfeld op de lippen van alle fans brandt nadat ze Nacht van de struisvogel hebben uitgelezen: komt er een vervolg?

DE RYCKE: “Het was de afspraak met de uitgeverij om zeker nog een vervolg te maken. Hetzij een dunner exemplaar omdat ik de vorige geschreven heb zonder enige hoop die te kunnen uitbrengen. Maar vanaf dat wij het weer wat kalmer hebben eind dit jaar komen we tezamen om te brainstormen voor een tweede verhaal. In de tussentijd kan Feli weer wat kleur krijgen en zijn gezin nog eens zien. We willen alleszins nog doen met de strip wat we in de podcast niet kunnen doen. Zoals terug gaan in de tijd voor een prequel. Of een volledige parodie op iets. Wie weet?”

FELI: “Ik heb er alleszins zin in, want de Mosselen zijn dankbare personages!”

Nacht van de struisvogel kan je kopen in je plaatselijke stripwinkel. Tekenaar Feli kan je ook volgen op Tumblr, zijn webcomic Hallo Vaarwel kun je hier lezen. Op de website van Xander kan je terecht voor zijn blog en alle speeldata van zijn shows.

Total
0
Shares
1 opmerking
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels