Schrijver: Xander De Rycke
Tekenaars: David Felizarda Real
Uitgever: Mediageuzen
Aantal pagina’s: 96
Winkelprijs: € 19,95
Verschijningsdatum: 17 juni 2016

Stand-upcomedian Xander De Rycke heeft een strip geschreven rond zijn populaire podcast Mosselen om half twee en riep voor het tekenwerk ervan de hulp in van David Felizarda Real. Enkele weken terug kon je nog het interview lezen met beide heren en nu is het tijd om het resultaat aan de tand te voelen. Het geheel is verpakt als een Amerikaanse trade paperback, maar ook de inhoud maakt van Nacht van de struisvogel een unicum op de Vlaamse stripmarkt.

De opzet van het verhaal, gebaseerd op een aflevering uit de podcast, is even ongedwongen als de rest van de strip. Om de kijkcijfers omhoog te krikken, bedenken Xander en de gasten (waaronder Gilles Van Schuylenbergh, Dimitri De Brucker, William Boeva, De Geens, Seppe Toremans en een uiterst leuke cameo) een fictieve vertelling. Wat begint als een geheimzinnig mysterie, draait uit op een gevecht met een gigantische trol die zijn zinnen gezet heeft op iets dat schuilt in ieder van ons.

nacht2

Het valt op dat Xander zich verdiept heeft in het medium en voor het verhaal heel veel inspiratie heeft opgedaan bij hedendaagse tekenfilmseries. Daarmee is Nacht van de struisvogel niet alleen een aanrader voor alle Mosselen om half twee-fans, door alle verwijzingen naar de podcast erin, maar ook een tip voor liefhebbers van Steven Universe, Gravity Falls en meer.

De humor is, hoe kan het ook anders uit de pen van een comedian, de kers op de taart. Perfect getimede moppen afgewisseld met visuele gags zorgen ervoor dat er van eentonigheid nooit sprake is, ook al gaan sommige mopjes voorbij aan diegenen die Mosselen om half twee nog nooit beluisterd hebben. De focus op parodie van Amerikaanse popcultuur draagt bij aan de humor en blijft origineel. Xander schrijft tegelijkertijd een heel natuurlijke strip waarin de dialogen ook echt overkomen als spreektaal. Een hele afwisseling als je stroef vertaalde werken gewend bent.

nacht1

Verantwoordelijke voor de uitwerking van die natuurlijke humor is David Felizarda Real. Humor in stripvorm is geen onbekend terrein voor de tekenaar, want hij tekent al jaren zijn eigen sitcom genaamd Hallo Vaarwel (uitgegeven in eigen beheer, nu als webcomic). Op het eerste zicht lijken zijn tekeningen rudimentair, maar met de strip bewijst David dat hij veel in zijn mars heeft. In zijn cartoonachtige tekenstijl brengt hij de personages en parodieën van Nacht van de struisvogel tot leven. Als Xander de figuren laat spreken, is het David die ze doet bewegen met zijn expressieve uitdrukkingen en grote gebaren.

8 Fantasierijk

Heerlijk willekeurig, vol creativiteit en boordevol referenties naar popcultuur zonder ooit onnatuurlijk over te komen. Dat Nacht van de struisvogel naar meer smaakt, is het minste dat we kunnen zeggen van de eerste Mosselen om half twee-strip.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 8