Tekenaar:
 Jordi Lafèbre
Uitgever: Dargaud
Aantal pagina’s: 56
Prijs: €9.50
Verschijningsdatum: 7 oktober 2015

Ik hou van verhalen. Jij allicht ook, beste lezer, of je zou geen strips lezen, noch films kijken of games spelen. En waarom zouden we niet? Dankzij verhalen kan je zo’n beetje alles meemaken, alles zijn, vanuit het comfort van je zetel. En hoe epischer, extremer en exotischer, hoe liever! Het klinkt dan misschien een beetje vreemd dat je, als je je kan inleven in kosmische oorlogen of middeleeuwse mysteries, zou kiezen voor een strip over een doodnormaal gezin dat op vakantie naar het zuiden gaat. Toch mis je als stripliefhebber heel wat als je Mooie zomers 1. Zuidwaarts! geen kans zou geven.

Zidrou, in het dagelijkse leven beter bekend als Benoît Drousie, kan in onze ogen niet heel veel meer mis doen. Niet alleen hebben we allemaal nog goede herinneringen aan de avonturen van Dokus in Zonneland, afgelopen jaar heeft hij ons keer op keer aangenaam verrast met onder andere De Nar, de wedergeboorte van Rik Ringers (en dan zwijgen we over eerdere toppers als Drie Vruchten). Voor Zuidwaarts!, de eersteling van z’n nieuwe reeks Mooie Zomers, slaat hij de handen weer in elkaar met Jordi Lafèbre, met wie hij ook al samenwerkte voor La Mondaine, en het resultaat mag er zeker en vast zijn.

“Deze reeks gaat niet over bloederige gevechten of over internationale complotten. Ze gaat over het leven, het echte leven. Het – mooie – leven van mensen die het hele jaar hard werken om hun zomervakantie te betalen. Op naar de vakantie, samen met het gezin Faldérault!”

Voila. Beter dan de rugtekst van de strip, had ik het zelf niet kunnen verwoorden. Maar het leven, het èchte leven, is niet altijd even mooi of gemakkelijk. Dat echte leven heeft er immers een handje van weg onze dromen aan diggelen te slaan, zodat we ons de vraag stellen waar het allemaal is misgegaan, en of we nu eigenlijk toch maar beter in ons lot berusten. Vader Pierre maakt strips, maar zijn carrière raakt maar moeilijk van de grond. Moeder Madeleine is haar job als schoenenverkoopster grondig beu. Hun relatie heeft betere tijden gekend.

mooie-zomers-zuidwaarts-bed

Niet alleen rozengeur en maneschijn dus… Maar zeker ook niet alleen kommer en kwel. Ondanks kibbelende kinderen en relatieproblemen, ziet iedereen in het gezin Faldérault elkaar doodgraag. Dat spat van de pagina’s en daar krijg je als lezer vaak een ontzettend warm gevoel van. Soms vind je het geluk op de achterbank van een RV’tje, dat eigenlijk wat krap is voor een flauwe plezante vader, een liefhebbende moeder en vier ondeugende kinderen.

mooie-zomers-zuidwaarts-zingen
Er is iets opmerkelijk aan de tekenstijl van Lafèbre. Hij tekent zeer jeugdig, guitig zelfs. Zonder twijfel de stijl bij uitstek om het verhaal van een kroostrijk gezin op reis mee te tekenen. Persoonlijk moest ik soms denken aan de stijl van Mike Krahulik, beter bekend als de illustrator van de bekende webcomic Penny Arcade.

Niet alleen de tekenstijl zit juist goed, ook qua sfeerschepping slaat het duo spijkers met koppen. Zidrou en Lafèbre slagen er samen in de jaren ’70 te laten herleven. Dat merk je aan alle details: de kledingstijl van toen, verwijzingen naar muzikale nummers die destijds populair waren (Merci, Zidrou, merci om mij met La maladie d’amour van Sardou in mijn hoofd op te zadelen) en zelfs het gatlelijke jaren ’70 behangpapier ten huize Faldérault. Oog voor detail dus, wat heel erg wordt geapprecieerd. De oorwurm al wat minder.

Na het lezen van Mooie Zomers 1; Zuidwaart! blijven we een klein beetje verward achter. Mooie strip en al wat je wil, maar wordt dit nu een volledige reeks? Dat lijkt het feit dat dit een eerste deel is, wel te impliceren. Krijgen we dan een reeks over de zomervakanties van verschillende mensen in verschillende periodes? Wordt dit een familiekroniek, die ons vertelt over het wel en wee van de familie Faldérault? We blijven met vragen zitten. Maar als de komende delen net zo hartverwarmend en leuk zijn als het eerste, hebben Zidrou en Lafèbre toch al een zieltje voor hun nieuwe reeks gewonnen.

90%
90%
Hartverwarmend

Niets zo leuk als een strip die je uit het niets helemaal verrast en overweldigt! Tussen al dat geweld van integrale edities van klassiekers en hyperrealistisch getekende strips met epische verhaallijnen, houdt Mooie zomers 1. Zuidwaarts! met verve stand. Zidrou toont ons een herkenbaar, alledaags gezinnetje. Met mensen die lachen, huilen, dromen en twijfelen. Maar die elkaar vooral doodgraag zien.

• Tekenstijl
    8.5
    9