Synopsis
Attack on Titan gaat over hoe inwoners van een land leven achter enorme muren die hun beschermen van mensenetende titanen.
Hoewel de mensheid al honderd jaar in vrede heeft kunnen leven, start de eerste aflevering van Attack on Titan met een aanval van titanen.
De show is vooral gericht op Eren, een jongen wiens moeder levend wordt opgegeten tijdens deze aanval. Uit machteloosheid en om de dood van zijn moeder te wreken, besluit Eren om zich samen met zijn vrienden bij het leger aan te sluiten. Op deze manier wil hij de titans vermoorden en hun geheimen ontkrachten.

Elk jaar is er één anime die zich onderscheidt van de rest. In 2013 was dat Attack on Titan. Deze anime kende een enorme hype en zorgde elke week voor discussies op verschillende fora.

Maar wat de fans niet hadden verwacht, is dat ze meer dan vier jaar lang zouden moeten wachten op een nieuwe seizoen. De ongeduldigen sprongen onmiddellijk naar de manga om het vervolg te kennen, terwijl ‘anime only’ kijkers alles deden om vier jaar lang spoilers te vermijden.

Toen het nieuwe seizoen na de zoveelste releasedatum eindelijk werd bevestigd, was er opnieuw licht aan het einde van de tunnel voor de fans. De trailer was dan ook nog eens een reminder waarom Attack On Titan zo’n geweldig succes was en deed de hype weer herleven.

Nu dat het tweede seizoen gedaan is, luidt de vraag: was het vier jaar wachten op een tweede seizoen echt de moeite waard?

Succesformule

De populariteit van Attack on Titan is te wijten aan verschillende aspecten. Een eerste aflevering die iedereen kippenvel bezorgde, de uitstekende soundtracks, maar vooral de unieke personages van wie de reacties menselijk zijn bij het zien van een titan en natuurlijk de geweldige animatie. Wat de animatiestudio niet had voorzien, is dat Attack on Titan zo een succes ging worden. Ze hadden geen tweede seizoen voorbereid.

Where is the hype?

Een van de duidelijke neveneffecten van het wachten op een vervolg, is dat de populariteit van de show is gedaald. Attack on Titan kende een enorme hype en werd door vele fans ‘the best show ever‘ genoemd. Of dat Attack on Titan degelijk een goede anime is, en of het de hype waard was, is een andere vraag. But one thing is sure: the hype was real.

Het is wel duidelijk dat mensen het wachten beu waren en zijn overgestapt naar iets anders. Ik ben er zelfs van overtuigd dat Attack on Titan alleen in populariteit zal dalen en niet meer hetzelfde succes zal kennen als seizoen één.

Tweede seizoen

Het tweede seizoen start onmiddellijk waar het eerste seizoen eindigde. De show is erin geslaagd om haar eigenheid te behouden en het echt te doen voelen als een vervolg en niet als een nieuw seizoen. We zouden bijna vergeten dat we zo lang hebben moeten wachten. Ook al waren veel mensen teleurgesteld dat de show slechts twaalf afleveringen zou tellen, was elke aflevering van de show goed.

Attack on Titan - Eren

Het eerste seizoen focuste zich vooral op het introduceren van de wereld waarin Attack on Titan zich afspeelde, inclusief bijbehorende mysteries. In het tweede seizoen werd een aantal van deze mysteries ontrafeld en het bracht grotere plottwists met zich mee. In het eerste seizoen van de show lijkt het vooral dat de titans domme, naakte reuzen zijn en mensen eten zonder reden. Dit wordt in seizoen twee ontkracht. De titanen krijgen zelf een meer menselijk aspect en lijkt het alsof dat ze een missie hebben om de mensheid te beschermen?

Hoofdpersonages

Eén van de grootste problemen van de show zijn de hoofdpersonages: het trio Eren, Mikasa en Armin. De hoofdpersonages van de show zijn, laten we eerlijk zijn, slecht geschreven.

Laten we beginnen met Eren. Eren is het typische shonen hoofdpersonage. Gepassioneerd, moedig en impulsief. Wat deze personage vooral doet in de show, is roepen. Veel woorden maar weinig daden. We zien heel weinig interessante actie van hem. Waardoor we minder gehecht aan hem raken. Naast Eren hebben we Mikasa, één van de sterkste personage van de show: een geboren natuurtalent. Er zijn weinig redenen om niet van haar te houden. Ze is sterk, ijskoud en heel rationeel. Wel heeft ze één eigenschap die haar andere positieve aspecten doen vergeten: haar affectie voor Eren die heel irrationeel oogt, waardoor het echte potentieel van Mikasa verloren gaat. Tenslotte is er Armin. Armin is het brein van de groep en het tegenovergestelde van Eren: heel kalm en bescheiden. Wat vooral storend is aan dit personage in het eerste seizoen, was zijn existentiële crisis. ‘Wat is mijn rol in het leger?’ en ‘Hoeveel mensen zullen nog sterven om mij te redden?’ Dit waren enkele vragen die heel het eerste seizoen terugkwamen.

Een echte verbetering van de hoofdpersonages in het tweede seizoen is er niet, maar wel worden er andere aspecten getoond. Armin toont aan dat hij ook een manipulator kan zijn. Eren probeert voorzichtig en rationeel te handelen én tenslotte krijgen we een menselijk aspect te zien van Mikasa. Dit zorgt voor een vernieuwing van de personages en toont aan dat deze personages niet altijd eenzijdig zijn, maar juist menselijk.

Wie had gehoopt om deze hoofdpersonages meer te zien in het tweede seizoen, zal teleurgesteld worden. Dit maakte het verhaal niet minder interessant. Integendeel zelfs. Op sommige momenten stelden fans zich de vraag of Eren wel degelijk de hoofdpersonage was van deze show. Een van de sterke punten van deze anime, naast de animatie, is de character development van nevenpersonages, iets wat in heel weinig animes/manga’s lukt.

Attack on Titan - Historia and ymir

Is het tweede seizoen nu beter?

Het is duidelijk dat de directors en animators hebben geleerd uit hun fouten van het eerste seizoen. Het voornaamste kritiek dat de show kreeg in 2013 was dat de gruwelijke doden van sommige personages na een tijdje te veel werden en het overduidelijk werd dat sommige personages alleen maar werden geïntroduceerd om na één aflevering vermoord te worden.

De animatie van de show is zeer sterk verbeterd, maar er waren duidelijk wat oneffenheden te  zien op sommige momenten. Er werd zelfs gebruik gemaakt van goedkopere CGI/3D animaties met de colossal titan. Wat dit seizoen wel beter was ten opzichte van het eerste, was het tempo waarin alles werd verteld. De dialogen waren vlotter, maar ook de verhaallijn evolueerde sneller. Bovendien waren er minder interne monologen, waardoor we minder geërgerd waren aan personages.

Attack on Titan - Colossal titan

We kunnen concluderen dat de directors en animators het nogal veilig hebben gespeeld. Ook al is er meer nagedacht over hoe ze de verschillende elementen in de serie kunnen introduceren, is er weinig vernieuwing te zien. Of dit goed of slecht is, hangt af van persoon tot persoon. Waarom zou je een succesformule veranderen als het heeft gewerkt? De daling in populariteit zou echter net doen denken dat deze show slechter is geworden. De vraag is dan: zijn wij na al die jaren veranderd, waardoor het minder effect heeft dan vier jaar geleden?’

8 Goed

Het tweede seizoen van Attack on Titan blijft goed. Het is deze show gelukt om haar eigenheid te behouden en de fans met nog meer onbeantwoorde vragen achter te laten. De director en animator hebben hun tijd genomen om een goed product aan te leveren. Dit tweede seizoen deed de fans eraan herinneren waarom ze van deze show hielden.

• Animatie 8
  • Muziek 8
  • Verhaal 9