De legende van het wisselkind – Integraal (review)

0

Integrale edities van stripklassiekers zijn tegenwoordig schering en inslag, een trend die wij alleen maar kunnen toejuichen. De nieuwste toevoeging aan het rijtje must haves in je boekenkast is de integrale uitgave van De legende van het wisselkind, een fantasy reeks in vijf delen die ontsproot aan het brein van scenarist Pierre Dubois.

Synopsis
Eens om de honderd jaar wordt een mensenbaby verwisseld met een elfenkind. Dit “wisselkind” is voorbestemd om op de Asrai-nacht de strijd aan te gaan met de Heer van de Chaos en zijn volgelingen om de wereld van het licht te beschermen…

De jonge Scrubby is dit wisselkind. Als elfenkind heeft hij een bijzonder innige band met de bossen van het landelijke Dartmoor, die hij nooit hoopt te verlaten… Tot zijn ouders gedwongen worden naar het grauwe Londen te verhuizen. Je kan het elfenkind weliswaar uit het bos halen, maar nooit het bos uit het elfenkind. Londen is op zijn manier ook een woud, en al snel maakt Scrubby kennis met de plaatselijke woudgeesten. Ondanks de verwoede pogingen van de Heer van de Chaos om hem het leven zuur te maken, ontmoet hij er vrienden en bondgenoten, terwijl de fabelachtige Asrai-nacht steeds dichterbij komt…

Liefhebbers van de betere fantasy kunnen zich in de handen wrijven. Dubois toont in zijn vijfluik niet alleen dat hij intiem bekend is met de Angelsaksische mythologie, maar dat hij bovendien een spannend en meeslepend verhaal kan schrijven dat deze mythologische elementen naadloos integreert. Zijn personages zijn aangenaam om te lezen en spanning, epiek en emotionele momenten wisselen elkaar aan een aangenaam tempo af.

AlblegendeDuChangelingLa1_08062008_005001

Dubois kauwt ons niet alles letterlijk voor, waardoor niet alle vragen beantwoord worden en we soms aangewezen zijn op onze eigen fantasie. Vaak vervagen de grenzen tussen de “echte” wereld en de unheimliche elfenwereld en vragen we ons af of de kluizenaar van Wistman’s Wood, de zwerver No More en de gehoornde oude man niet allemaal aspecten van hetzelfde wezen zijn, dat zich vrijelijk tussen beide werelden beweegt.

Als we dan al een puntje van kritiek moeten geven, is het dat het laatste deel van het vijfluik, Asrai-nacht, heel erg gehaast aanvoelt. In de voorgaande vier delen neemt Dubois zijn tijd om het verhaal van Scrubby uitgebreid en met oog voor detail te vertellen, maar dan, wanneer we eindelijk bij de epische, langverwachte ontknoping zijn aangekomen… Begint hij zich te haasten. De strijd tussen Scrubby en de Heer van de Chaos, de duivelse tegenstander die hem al zijn hele leven achtervolgt, wordt koel beschreven door een observerende verteller. Geen spanning, geen drama, en hoe dynamisch het tekenwerk van Xavier Fourquemin ook mag zijn, na afloop stellen we vast dat we een beetje op onze honger zijn blijven zitten. Dat neemt uiteraard niet weg dat de eerste vier delen wèl uitermate geslaagd zijn en erin slagen ons mee te slepen naar de wonderlijke wereld van Faerie.

changeling_5_05

Het tekenwerk van Fourquemin is complex. De vormgeving en inkleuring van zijn settings dompelen je zonder enige moeite onder in de gewenste sfeer, of dat nu geheimzinnige bossen, theaters, het idyllische Engelse platteland of de ranzige stad Londen is.

PlancheA_113122

Waar allicht niet iedereen even veel van houdt, is de manier waarop de personages zijn vormgegeven. Fourquemin heeft er nogal een handje van weg al zijn vrouwelijke personages op elkaar te laten lijken, en de mannelijke personages bijzonder overdreven neuzen, voorhoofden of kinnen te geven. Komt de stijl je enigszins bekend voor? Dan heb je waarschijnlijk een tijdje terug De Wezentrein gelezen in het dagelijkse Metro-krantje in het station, een stripreeks die ook gekenmerkt wordt door de eigenzinnige stijl van Fourquemin. Ik moet toegeven: in dat album stoorde z’n tekenstijl me, en ik vreesde hier hetzelfde gevoel te hebben. Maar het ene verhaal is het andere niet. In De legende van het wisselkind zijn de rijke kleuren en vreemde vormen een perfecte weerspiegeling van de mythologische feeënwereld zelf, wat de inleving in het verhaal alleen maar ten goede komt.

Dubois & Fourquemin
Le Lombard/Hardcover/296P/€ 39,95
ISBN: 9789055819027

80%
80%
Sprookjesachtig

In vier delen sleurt De Legende van het Wisselkind ons mee in een episch, magisch avontuur dat zich afspeelt op de grens tussen het feeënrijk en het onze... Om ons dan in het vijfde deel op onze honger te laten zitten. Gelukkig compenseert de virtuositeit van de eerste delen dit ongelukkige mankementje en worden we op de koop toe verwend met illustraties die net even kleurrijk en enigszins bevreemdend zijn als het elfenvolkje zelf.

• Tekenstijl
    8
    6.5