De Kerstman krijgt zijn eigen donker oorsprongsverhaal. Kan dat wel goedkomen?

Schrijver: Grant Morrison
Tekenaar: Dan Mora
Uitgever: Boom Studios
Verschijningsdatum: 4 november 2015

De Kerstman is een folkloristisch personage met een onduidelijke oorsprong. Het valt moeilijk uit te leggen waar het sprookjesfiguur met elementen uit verschillende culturen precies vandaan komt. Grant Morisson geeft met Klaus zijn idee van het oorsprongsverhaal van de goede, winterse man en gelukkig vervalt de uitkomst niet in het stereotype van de gritty reboot.

Klaus is de vriendelijke Kerstman zoals we hem gewend zijn, al weet hij wel van vechten. In de eerste issue heeft hij de rode mantel nog niet op zich genomen. De jager verlaat de wildernis en komt terecht in een stadje dat onder de druk van een dictator veranderd is. Mannen moeten er als slaven werken in de mijnen en de onderdrukte kinderen mogen zelfs niet met stenen spelen. Tijd om daar verandering in te brengen, denkt Klaus. klaus1Klaus is gelukkig geen extreem donkere en perverse, geforceerde volwassen vertelling geworden over de Kerstman. Het titelpersonage is geen antiheld, maar een goedhartig personage met een geweten (dat overigens wel meer uitdieping verdient). De slechteriken zijn heerlijke afspiegelingen van het kwaad. De realistischere hervertelling werkt, net omdat Morisson durft om het fantasievolle en frivole van Kerstmis te omarmen. Morisson vertelt voor de verandering een verhaal dat rechttoe rechtaan is.

Dan Mora vertaalt het duale concept (deels donker middeleeuws verhaal, deels frivole fantasy) met veel verve en prachtige tekeningen. Zijn personages zitten vol charisma. Het lijkt alsof we de Kerstman volgen door de setting van Game of Thrones. We voelen de sfeer van de verlaten en onderdrukte stad perfect aan, maar Mora blinkt écht uit wanneer het verhaal vraagt om oogstrelende winterse landschappen en een absurde, magische wending.

Het verhaal is simpel en daardoor werkt het ook. Klaus is meer een sprookjesverhaal geworden, dat geen geweld schuwt, dan een kopie van Game of Thrones. De comic overtuigde pas helemaal wanneer een scheut magie en psychedelica hun intrede deden. Het slot maakt dat we vol spanning wachten op het volgende nummer!klaus2

87%
87%
Wonderlijk

De eerste issue van Klaus toont dat deze reeks een atypisch fantasyverhaal wordt, dat de frivoliteit van zijn inspiratie volledig omarmt. Morrison en Mora zijn begonnen aan een wonderlijke saga over een kinderheld zonder dat het ooit geforceerd aanvoelt.

• Tekenstijl
    9
    8