De betweterige tweeling Kinky & Cosy gaat al jaren mee. Nu worden ze uitgegeven onder Blloan en natuurlijk verdient dat enkele nieuwe albums.

In het middelbaar kon je telkens opnieuw naar heel wat uitkijken, zoals toetsen waarvoor je onmogelijk de helft kon halen, lessen lichamelijke opvoeding waarin je onmogelijk tot de helft kon overleven en natuurlijk onbeantwoorde liefde. Wat ook een vaste waarde was, was het maandelijkse jongerenmagazine Maks! dat toch wel heel dicht bij de leefwereld van tieners stond. Het helaas ter ziele gegane magazine werd steevast vergezeld door twee zusjes, kinderen die zich gedragen als pubers, die niet op hun mondje gevallen waren. Het nieuwe compilatiealbum van Kinky & Cosy werkt dus heel wat nostalgie op.kinkycosy1Wat direct opvalt als je het album vasthebt, is hoe mooi vormgegeven het boek is met reliëf en reflecterende inkt. De stevige compilatie telt bijna 300 bladzijden en is niet enkel gevuld met cartoons van telkens drie kadertjes, maar ook met puzzels, stickervellen met bijpassende prenten om ze op te plakken (begeleid door een hilarische uitleg), een langere strip en uitgebreide illustraties die tonen wat voor een tekentalent Nix wel niet is. Er is ook een tweede softcover-album uit, maar de compilatie verzamelt alles uit deel één en twee, dus wij raden ten zeerste het mooie, dikke compilatieboek aan.

De korte strips werken bijzonder effectief op de lachspieren. De één is al geslaagder dan de andere, vooral de meer grofgebekte of seksueel getinte mopjes zijn hilarisch. Ook wordt het erg leuk wanneer bedenker Nix speelt met het medium om een mop te vertellen. Het boek is onderverdeeld per personage waarbij nevenpersonages, zoals de aan alcohol verslaafde vader en de overspelige mama, agent Lex en burgemeester Triljoen, hun opwachting maken. Wij waren vooral fan van hun onhandige vader en natuurlijk Kinky en Cosy zelf. Je ontdekt dat elk personage echt wel een specifiek karakter heeft. De helft van de moppen is puberaal en luchtig zonder echt steek te houden, terwijl de andere helft cynischer, maar nooit vulgair is. Hierdoor lijkt het doelpubliek nogal vaag, maar toch verdient de absurde humor van Nix ongetwijfeld een groter publiek in Vlaanderen. De tiener in ons is alleszins een grote fan van de doldwaze fratsen van de zusjes!

Kinky & Cosy compilatie / € 24,95 / Blloan / Nixkinkycosy2

83%
83%
Hilarisch

Hilarisch absurd, beter valt Kinky & Cosy niet samen te vatten! De formule van strookgags werkt bijzonder doeltreffend en je bent er een hele tijd mee zoet. Met bijna 300 bladzijden is het begrijpbaar dat niet alle moppen van een hoog niveau zijn, maar de onvoorspelbare of vuilere strips zullen je ongetwijfeld doen grijnzen. Dat het compilatieboek ook nog eens prachtig vormgegeven en getekend is, maakt de aanschaf alleen maar aantrekkelijker.

• Tekenstijl
    9
  • Humor