Kleur je haren, zet je masker op en hef je vuist in de lucht tegen het establishment. De Killjoys zijn terug van weggeweest.
Schrijver: Gerard Way en Shaun Simon
Tekenaars: Leonardo Romero en Jordie Bellaire
Uitgever: Dark Horse Comics
Verschijningsdatum: 14 oktober 2020

Tien jaar geleden introduceerde My Chemical Romance de vrijheidsstrijders op de plaat Danger Days: The True Life of the Fabulous Killjoys. Zanger Gerard Way schreef er een vervolg op in stripvorm, een rommelige mix van Mad Max en Blade Runner met het ferme tekenwerk van Becky Cloonan. Way en co-scenarist Shaun Simon brengen meer visie en focus naar de nieuwe reboot/prequel.

© Dark Horse Comics

National Anthem kan je oppikken zonder voorkennis

Wat je moet weten: de Analog Wars hebben onze maatschappij veranderd. Mike Milligram verzet zich tegen de leiders van de nieuwe wereld, of is dat slechts een dagdroom? Mike werkt ook in een supermarkt gevuld met merkloze producten, vast in een routineus systeem. Wanneer zijn vinylplaten van de Ramones verdwijnen, vermoedt Mike dat dit niet zijn echte leven is.

The True Life of the Fabulous Killjoys: National Anthem begint exact zoals verwacht in een post-apocalyptisch landschap, verdeeld door fracties die zich onderscheiden door hun individualiteit. Halverwege slaat de comic om. Het hoofdpersonage wordt wakker in een wereld net afgestript van alle individualiteit. Vanaf dan is de vraag wat echt is en wat niet, toevallig mijn favoriete soort fictie.

© Dark Horse Comics

Scenaristen Way en Simon hebben geleerd uit hun vorige samenwerking

Way en Simon gebruiken slechts het concept van de Killjoys, buitenbeentjes die het opnemen tegen een boosaardige multinational in een dystopische toekomst. De rest gooien ze overboord. Zonder de bagage van de vorige comic ontpopt National Anthem zich tot een gefocust verhaal over het eeuwige gevecht tegen conformisme.

Oproerende monologen winden er geen doekjes om: dit is een gevecht tegen kapitalisme. Je zou voor minder je speelgoedpistool oppikken en een revolutie ontketenen. Op de laatste pagina schreeuwt merchandise van The Umbrella Academy en hun dollars je toe. Goeie mop.

© Dark Horse Comics

Tekenaars Romero en Bellaire zijn de echte punkrockers

De echte rocksterren in National Anthem zijn niet de Killjoys of de schrijvers, maar wel de beeldmakers. De kleuren van Jordie Bellaire schreeuwen harder dan gelijk welke advertentie. Dit is verre van een monochrome Mad Max-ervaring. Kauwgomroze en kobaltblauw clashen tot alles ontspoort in een gele waas. Over de rest van de strip legt Bellaire een textuur van Ben-Day Dots voor een niet te evenaren retrofeel.

En het tekenwerk zelf, die komt uit de pennen gedropen van Leonardo Romero (Hawkeye: Kate Bishop en Shuri). Zijn lijnen, scherper gezet dan ooit, barsten van de energie. Opzettelijke onvolmaaktheden zoals dubbel gekleurde of korrelige lijnen schudden het hoofdpersonage en de lezer wakker. Alsof je een reden zou hebben om in slaap te dommelen met de vaart waarmee National Anthem voorbij raast.

The True Life of the Fabulous Killjoys: National Anthem is een bombastische ode aan de tegencultuur. De verzetsstrijders zijn cyberpunks en de cast uit Grease tot de vergeten cassettefans en natuurlijk de eclectische Killjoys zelf. En toch is er ruimte voor poëzie tussen alle adrenaline en easter eggs. Tot hoe ver reikt het geloof in idealen? En als we dan toch de kracht vinden: eindigt het gevecht tegen het establishment altijd in tragedie?

9 Fabuleus

The True Life of the Fabulous Killjoys: National Anthem #1 is een bekend verhaal dat door de stijlvolle uitvoering zorgt voor een weinig geziene leeservaring.

• Tekenstijl 9