Keanu Reeves en De Geuzen: crowdfunding in de comicwereld

0

BOOM! Studios baarde eind 2020 opzien met hun crowdfunding-campagne voor de comic BRZKR. Een titel waar Keanu Reeves aan mee heeft geschreven. Reeves was ook niet te beroerd om zijn bebaarde snuitje te laten zien in de promovideo voor de Kickstarter. De campagne werd een succes en haalde ruim 1,4 miljoen dollar op.

De comic was in augustus 2020 al aangekondigd in de previewcatalogus en zou oorspronkelijk in oktober van dat jaar verschijnen. Deze extra campagne leek een beetje dubbelop, maar de actieve rol van Keanu Reeves deed al vermoeden wat de insteek van deze reeks zou worden. Op 22 maart maakte Netflix bekend dat het de rechten van BRZKR had gekocht en dat er een speelfilm en anime zouden worden gemaakt van de reeks, waarbij de film een bewerking zal zijn van de comicreeks en de anime meer zal dienen als een spin-off.

BOOM! Studios had slim gebruik gemaakt van Kickstarter als extra marketingplatform en dat legde de uitgeverij geen windeieren. Uitgever Ross Ritchie liet weten dat er van de eerste issue ruim 615.000 exemplaren zijn verkocht. In hoeverre je het op het conto van de Kickstarter mag schrijven, is natuurlijk nog even de vraag.

Het zette ook kwaad bloed omdat veel Kickstarter-creatievelingen (en lezers) van mening waren dat een uitgeverij niets te zoeken had op een crowdfundingplatform. Ze zouden veel van de aandacht bij de kleinere makers weghalen.

Toen waren daar De Geuzen

Standaard Uitgeverij is begin maart begonnen met een crowdfunding voor de serie De Geuzen. Het is de laatste reeks die werd gemaakt door Willy Vandersteen. Van 1985 tot 1990 verschenen er 10 albums en na het overlijden van Vandersteen werd de serie niet meer voortgezet.

(c)Standaard Uitgeverij

De Geuzen speelt tijdens de Tachtigjarige Oorlog in de Nederlanden. Een thema dat Vandersteen na aan het hart lag. Het was voor hem dan ook een zeer persoonlijke reeks waarin hij zijn ei kwijt kon en nog één keer liet zien dat hij toch ook erg goed kon tekenen.

Standaard Uitgeverij wil deze reeks nu als 10 hardcoveralbums uitgeven. Er is ook een iets duurdere optie waarbij de albums in een box worden geperst en je ook nog eens de albums in digitaal formaat erbij krijgt geleverd.

Bij 750 intekenaars start Standaard de productie en gaan ze de pagina’s van de oorspronkelijke albums opnieuw inscannen en opschonen. De campagne zal eindigen op 20 april. De voortekenen dat ze het gaan halen zijn gunstig, al kunnen ze nog wat mensen gebruiken.

Standaard Uitgeverij gebruikt deze campagne duidelijk als een vorm van marktonderzoek. Natuurlijk zie je in diverse fan-communities wel enige scepsis omdat deze uitgeverij groot genoeg wordt geacht om dit project sowieso te bekostigen. Maar deze albums zijn sinds het overlijden van Vandersteen nooit meer serieus in omloop geweest. Het valt te begrijpen dat Standaard eerst even een teen in het water steekt.

Nu uitgeverijen zich meer en meer gaan bemoeien met crowdfunding gaan we als lezers een interessante tijd tegemoet. Individuele stripmakers hoeven zich niet bedreigd te voelen omdat hier werkelijk een markt der ideeën gaan krijgen. Iedereen vindt nu iets van zijn gading en het bijt elkaar allemaal niet.

Share.

About Author

Dennis Van Beek

Leest boekjes met plaatjes en praat daar dan over op Geekster. Heeft ook een mening over andere dingen.

Reacties