De Joodse Brigade, deel 2: vergeten geschiedenis (review)

0

In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog opende een groepering genaamd de Joodse Brigade de jacht op nazi’s en stonden ze in voor de emigratie van overlevenden van de holocaust.

Stripmaker Marvano (Mark Van Oppem) neemt ons na zijn geslaagde fictiedocumentaire Grand Prix, over het autoracen onder Hitler in aanloop van de Tweede Wereldoorlog, opnieuw mee doorheen een vergeten stuk geschiedenis in zijn nieuwste trilogie De Joodse Brigade. De Joodse Brigade ontstond laat in de Tweede Wereldoorlog en bestond uit vrijwilligers uit Palestina. Het onderdeel van het Britse leger ging later aan de slag als doodseskaders, vaak bestaande uit holocaustoverlevenden, en verzorgde de illegale emigratie van overlevenden van de kampen naar Palastina. Het is een onderdeel van de geschiedenis die onze schoolboeken opmerkbaar vergaten te vermelden en dat is ook wat Marvano moet gedacht hebben bij zijn nieuwste werk.

De nieuwe trilogie kan beschouwd worden als het vervolg op Grand Prix. Eén van de hoofdpersonages uit het race-epos, de Engelsman Leslie Tolliver, is in De Joodse Brigade opnieuw het centrale karakter. De motivatie voor zijn acties werd in Grand Prix nagenoeg perfect opgebouwd. Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog moest Tolliver zijn carrière als racepiloot vaarwel zeggen, en verdwenen eveneens zijn vrouw en zijn moeder als sneeuw voor de zon. Het eerste luik, Vigilante, van De Joodse Brigade toont hoe hij en een Joodse collega jagen op nazi’s en kennismaken met een Joods meisje. Dat album werd pas echt interessant bij de onthulling van Tollivers zoektocht naar zijn verloren liefde. Het tweede album schakelt gelukkig in een hogere versnelling.

jb_1 jb_2Op het einde einde van het eerste album scheiden de wegen van Tolliver en zijn kameraad Ari. Die laatste kan het moorden niet meer verantwoorden en trekt naar Graz in Oostenrijk, waar hij plant om er de Joden over te brengen naar Palestina. Tolliver vervolgt zijn moordmissie en krijgt daarin hulp vanuit een onverwachte hoek. Er gebeurt heel wat meer dan in het eerste album, dat vooral sfeerschepping bevatte zonder veel vaart in het verhaal. Het nieuwe album gaat ook heel wat dieper op emotioneel vlak en net als in Grand Prix vertelt Marvano persoonlijke, aangrijpende verhalen met een educatieve insteek.

Marvanos herkenbare tekenstijl is opnieuw van een hoog niveau, met geregeld heel gedetailleerde landschapsbeelden die bewijzen dat hij sfeer kan zetten als geen ander. En ook deze keer propt hij er een cameo in van enkele stripfiguren. Het taalgebruik van zijn personages komt soms nogal archaïsch over, waarschijnlijk met het oog op het tijdsbeeld. Het lijkt wel alsof Marvano met zijn laatste oorlogsreeksen een eigen niche ontdekt heeft en dat is erg welgekomen. In De Joodse Brigade focust de stripauteur veel meer op het verhaal van de fictieve Tolliver dan op het droog neerschrijven van historische feiten, misschien wel het enige dat ons kon storen aan Grand Prix. Wat Marvano vertelt, is natuurlijk nog steeds gebaseerd op waargebeurde feiten maar het is een pak aangrijpender. Vooral het einde doet ons alvast helemaal uitkijken naar het laatste deel uit de reeks, dat normaal dit jaar nog in de stripschappen komt te liggen.

De Joodse Brigade 2: TTG / 15,95 euro / Dargaud Benelux / Marvano

jb_3

78%
78%
Verrijkend

Ondanks een middelmatige start met het eerste album, is de vertelling van de Joodse Brigade en haar missie, in een Europa overspoeld met chaos, pas echt in gang geschoten. Marvanos nieuwste werk is opnieuw van een hoog niveau en erg verrijkend. Het laatste album zal pas bewijzen of de Joodse Brigade even goed wordt als Grand Prix.

• tekenstijl
    8
  • verhaal