J.ROM #4: Bloedmaan. Het eerste deel van een nieuw tweeluik. Krijgen we nu antwoorden op vragen die in de eerste cyclus open bleven? Of worden we weer overstelpt met nieuwe informatie en personages?
Schrijver: Bruno De Roover
Tekenaar: Romano Molenaar
Uitgever: WPG Uitgeverij
Verschijningsdatum: 11 mei 2016

Toen we kennis maakten met de eerste cyclus van 3 delen van J.ROM hadden we iets vernieuwends in onze handen. Althans toch voor de Vlaamse strip. Een superheld met een blinkend gouden pak en een handvol technische gadgets was toen ongezien. De reboot van Jerom De Gouden Stuntman had iets uniek. Maar op het einde van deel 3, toen nog niet zeker was of het nu definitief gedaan was of niet, bleven we toch met een paar vragen achter. Er zaten zoveel verhaallijnen samengepakt in die drie episodes dat we onmogelijk op alles een antwoord konden krijgen, laat staan een beetje diepgang. Het zag er allemaal heel flitsend en modern uit, maar psychologisch bleef het allemaal nogal op de oppervlakte.

Aan de kassa was hier niets van te merken, de strips gingen als zoete broodjes over de toonbank waardoor de uitgeverij groen licht gaf aan de bedenkers De Roover en Molenaar om J.ROM een vervolg te geven. Een nieuw tweeluik, met het eerste deel Bloedmaan.

dav

Synopsis
De laatste uren van 13 februari. Oskar maakt zich klaar om de opdracht uit te voeren die hij van zijn strenge moeder kreeg. Binnenkort verschijnt de bloedmaan aan de hemel, het ultieme teken van de vruchtbaarheid. En dus het meest geschikte moment om voor een nakomeling te zorgen. Oskar start de jacht op zijn uitverkorene: Pi.

Pi

Bloedmaan begint alvast veelbelovend. Na een korte inleiding die ons meteen in de juiste sfeer van het verhaal brengt – we maken kennis met Oskar, een alternatieve Cupido, en zijn moeder – zien we een poging van Amanda en Cy om binnen te dringen in de gedachten van J.ROM om meer over zijn historie te weten te komen. Helaas wordt dit onderzoek heel snel onderbroken door Pi die zich in nesten heeft gewerkt, waardoor het verhaal in een razend tempo uit de startblokken schiet en de psychologie weer verdwijnt.

dav

Ondertussen komen er nog een paar nieuwe personages in het daglicht: commissaris Gently die zichzelf blijkbaar heeft vastgebeten in het FORCE-dossier en ervan overtuigd is dat hij die illegale terroristische groepering zal ontmaskeren; en Agent Mauro Tinner: een wetsdienaar die ook meent dat de dood van agent Bluegrass de schuld is van FORCE maar door samenloop van omstandigheden nu met hen moet samenwerken. De slechteriken van dienst zijn Oskar, een struise kerel – ietwat simpel van geest – en zijn strenge moeder die een bloedoffer aan de maan willen brengen omdat de planeten in een uitzonderlijke positie staan en daarvoor een nakomeling nodig hebben. En jammer voor Pi dat net zij in the picture komt gelopen, want zij wordt het slachtoffer van dienst. Oskar is een soort van Cupido die met zijn giftige pijlen Pi op hem verliefd kan laten worden.

13087711_469698119904545_6987013241352240128_n

Voor we het goed en wel beseffen zijn we weer aan het einde van dit deel en zullen we weer even moeten wachten op het vervolg. Alles samen is J.ROM #4: Bloedmaan weerom een flitsend en explosief verhaal maar blijft de diepgang nog steeds achterwege. Er zitten wel pogingen in het verhaal verweven, maar de makers willen ons zoveel vertellen en zoveel materie in de plot verwerken op een veel te korte tijd. Ik hoopte met dit nieuwe deel dat de personages nu iets meer ademruimte zouden krijgen om wat meer van zichzelf bloot te geven, en ook wat meer antwoorden te krijgen op de vragen die in het eerste deel open bleven, maar daar zullen we blijkbaar nog even moeten wachten.

dav

Het tekenwerk van Molenaar blijft om van te smullen. Door zijn jarenlange ervaring weet hij de actie verbluffend weer te geven, en de originele composities konden mij enorm bekoren. Dus op dat vlak kan J.ROM nog steeds hoge punten scoren.

7,5 We Want More

Blijkbaar heeft J.ROM de gouden stuntman nog een paar gouden eieren in zijn mandje liggen, want Bruno De Roover heeft een nieuwe cyclus neergepend. In dit vierde deel, dat het eerste is van een tweeluik, heeft de slechterik Oskar, een alternatieve Cupido, het gemunt op sidekick Pi. De eerste cyclus viel qua diepgang een beetje tegen, er moest ook veel verteld worden. Helaas krijgen J.ROM en co. nog steeds niet die extra ademruimte om zich te laten gelden in deze Vlaamse comic. Het verhaal gaat razendsnel vooruit en ook nu wil er te veel verteld worden in een te korte tijdspanne...

• Tekenstijl 9
  • Sfeer 8