Tony Starks nieuwste reeks moet één van de dragers worden van All-New, All-Different Marvel, in nasleep van het (nog onafgewerkte) Secret Wars-event. Hoe goed brengt de man in het pak het ervan af?

Door vertragingen is het groots opgezette event van Marvel nog steeds niet afgewerkt. Hoewel de hoofdreeks nog maar aan deel zes van de acht zit, en we dus nog niet weten hoe de gebeurtenissen in Battleword aflopen, werd de eerste lading strips die omgaan met de conclusie en veranderingen uit Secret Wars deze week op ons los gelaten. Een onfortuinlijke gebeurtenis. Uiteindelijk maakt het niet veel uit want de reeksen beginnen met een kersverse nummer één, zodat elke comic nu een ideaal instappunt kan zijn voor nieuwe lezers. Marvels stripreeksen beginnen dus als het ware met een schone lei én met andere creatieve teams erachter.

Schrijver van dienst is Michael Brian Bendis, ondertussen een veteraan bij Marvel die eerder al Ultimate Spider-Man, All-New X-Men en het geweldige House of M schreef. Bendis heeft eigenlijk al een vinger in de pap gehad bij zo goed als elke superheld van Marvel, maar mag nu aan de slag aan de soloreeks van Iron Man. Hij en tekenaar David Marquez (die uitmuntend werk aflevert) krijgen de taak om niet alleen All-New, All-Different Marvel te leiden, maar ook om het strippersonage even populair te maken als zijn duplicaat op het witte doek. Invincible Iron ManInvincible Iron ManHet eerste nummer van Invincible Iron Man opent met de slechterik van dienst en een geheimzinnig, gloeiend koffertje dat recht uit Pulp Fiction gegrepen lijkt te zijn. Madame Masque werd geïntroduceerd in 1968 en komt hier opnieuw terreur zaaien. Daarna maken we kennis met de vernieuwde Tony Stark die toch niet zo verschilt van de oude. Hij zit immers opnieuw en de knoop met zichzelf en zijn tanende positie als technologische wonderjongen. Stark heeft nog steeds een dikke nek, maar is wel een pak luchthartiger dan vroeger. Zijn nieuwste Iron Man-pak heeft de mogelijkheid om te veranderen in elk van de voorgaande pakken maar in deze issue krijgen we dat nog niet te zien.

Stark doet in dit nummer zijn best om te bewijzen dat hij is veranderd en doet dat graag met wat humor. De date met een wetenschapper is plezierig (met een cameo van Thor) en er komt iets aan het licht dat serieuze gevolgen kan hebben voor onze mutantenvrienden. Het is nog onduidelijk wat Madame Masque precies van plan is, maar het einde was alleszins verrassend genoeg om uit te kijken naar het vervolg. De cliffhanger en set-up van Invincible Iron Man #1 zijn alvast veelbelovend en zullen waarschijnlijk wel heel wat impact maken op het volledige universum van Marvel. Als de volgende nummers een breder beeld van Starks wereld scheppen en deftig omgaan met de plotlijnen, kan dit wel eens een erg goeie reeks worden.

Invincible Iron Man #1 / $ 3,99 / Marvel / Michael Brian Bendis & David MarquezInvincible Iron Man

78%
78%
Deftig begin

Ben je fan van Iron Man of van schrijver Bendis? Dan valt er niet te twijfelen om deze nieuwe start in huis te halen. Ook voor wie altijd al interesse heeft gehad in het personage, maar de stap nog niet durfde maken door het overaanbod aan comics, is dit het ideale instapmoment.

• tekenstijl
    8.5
  • verhaal