Met In the Pines van Erik Kriek bereikt het begrip sfeervol nieuwe hoogtes.

Schrijver en tekenaar: Erik Kriek
Uitgever: Scratch Books
Verschijningsdatum: 19 februari 2016

In the Pines is een verzameling van vijf verhalen gebaseerd op murder ballads. Het is het soort liedjes dat de gebeurtenissen van een moord beschrijft en het populairst was aan het begin van de vorige eeuw in Amerika. Ook recenter duiken deze moordliederen op: wist je dat het eerste album van The Killers een moord beschrijft? En Nick Cave schreef er precies 20 jaar geleden een volledig album rond. Logisch dus dat zijn single met Kylie MinogueWhere The Wild Roses Grow, hierin ook vertaald is.

De vijf verhalen vinden allemaal plaats diep in donkere Amerikaanse naaldbossen, of in de buurt ervan. Details zoals huifkarren, auto’s of modernere politie-uniformen, onthullen dat ze verspreid zijn over de periode aan het einde van de 19e eeuw tot het begin van de 20e eeuw. Er hangt een dreiging in de lucht dat de meeslepende verhalen over hartstochtelijke moorden voorspelbaar of cliché worden, maar gelukkig is dat hier nooit het geval. Dat is te danken aan de verrassende plotwendingen of de emotionele diepgang, ondanks de korte lengte van de verhalen.

inthepines1Dat de moordverhalen zo uniek uit de hoek komen, is te danken aan de prachtige tekeningen en de opbouw van Erik Kriek. De Nederlander toonde zich ook al heer en meester van sfeer met Het onzienbare en andere verhalen, zijn adaptatie van de verhalen van H.P. Lovecraft. Kriek ontwijkt alle clichés door te spelen met de tijd in de meeste verhalen. Nu eens begint het verhaal bij het einde, dan weer is het doorspekt met flashbacks naar de Eerste Wereldoorlog. Hij gaat ook origineel om met het bronnenmateriaal, zo is de vertaling van Where The Wild Roses Grow geen letterlijke overzetting van de onheilspellende videoclip.

In the Pines voelt aan als een bundeling van met zorg uitgewerkte storyboards. Dit is echt een boek dat leest als een film. Zijn scherpe pentekeningen in zwart-wit, telkens begeleid door één kleur, doen denken aan het werk van Craigh Thompson. In tegenstelling tot Thompson, weet Kriek zijn strips wel kort en strak te houden. Misschien iets te kort, want door de filmische aanpak razen de mooie beelden voorbij en is het boek in een sneltempo uit.

Als kers op de taart zit er een cd bij van de vijf liedjes waarop de kortverhalen zijn gebaseerd. Er zit ook een zesde lied bij genaamd In the Pines, van Blue Grass Boogiemen met Kriek zelf achter de micro. Ideaal om op te zetten tijdens het lezen en volledig in de sfeer van de donkere moordtragedies te belanden. Een adembenemende combinatie van strip en muziek.inthepines2

9.2 bloedmooi

In the Pines is simpelweg een boek dat je als stripliefhebber moet hebben. Het is een prachtige ode aan americana. De verhalen nemen je mee naar een andere tijd en wereld waar je ondanks de grimmigheid, nog een heel eind langer zou willen vertoeven.

• Tekenwerk 9
  • Verhaal 9
  • Sfeer 9.5