Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Hoe liefde Superman gestalte geeft

Superman is veel groter dan de archetypische held die we allemaal voor ons hebben als zijn naam genoemd wordt.

De Man van Staal heeft geen introductie nodig, of toch niet het idee dat iedereen van hem heeft. Maar Superman is veel meer dan de stereotype, goedaardige Amerikaanse held met een moreel kompas van staal. In de film Man of Steel zagen we hem iemand de nek omwringen, tot ongenoegen van veel fans. En hoewel dat een stapje te ver is, geeft het een idee van de omvang van het personage. Superman is een twijfelaar die zelf niet altijd weet wat goed en kwaad is. Niet het archetypische idee erachter, maar wel zijn daden voor zijn medemens geven het personage vorm zoals in de volgende drie verhalen.

Superman: American Alien

De bundeling kortverhalen is zonder twijfel het ideale instappunt voor wie de avonturen van Superman wil ontdekken, zonder dat het ooit als recyclage aanvoelt voor fans van het eerste uur. Superman: American Alien hervertelt de hoogtepunten in het leven van Clark Kent: vanaf zijn landing op aarde tot hij opgroeit tot de held zoals we hem nu kennen.

Scenarist Max Landis (Chronicle, Bright, Dirk Gently) heeft zijn liefde voor de Man van Staal nooit onder stoelen of banken gestoken, zo getuigt zijn videopitch voor The Death and Return of Superman. In Superman: American Alien zet hij een menselijke Clark Kent neer. Verspreid over zeven heel diverse verhalen met telkens een perfect passende tekenstijl werkten tekenaars zoals Nick Dragotta, Jock, Francis Manapul and Jae Lee eraan mee.

Dit is niet het verhaal van Superman, maar wel het heel menselijke verhaal van Clark Kent. We zien hem als kind en tiener worstelen met zijn krachten tot hij zijn anders-zijn accepteert. Maar het leven van Clark is niet allemaal kommer en kwel: wanneer hij aangezien wordt voor Bruce Wayne en hij Clark niet hoeft te zijn, laat hij alle remmen los. Later maakt hij kennis met Lois Lane en Lex Luthor en probeert Batman hem in de luren te leggen. Die aanvaringen leiden uiteindelijk tot het inzicht dat Batman een tegenpool, licht tegenover het donker, nodig heeft en die tegenpool is natuurlijk Superman.

Superman: American Alien toont dat Clark Kent door het vuur gaat voor mensen. Het verhaal leert ons ook dat hij gebukt gaat onder de hoge verwachtingen van zichzelf en de wereld. Zijn naïviteit maakt de belangrijke personen in zijn leven ongerust en dat houdt hem met beide voeten op de grond. De rode draad daarbij is zijn moeder, aan wie Clark verantwoording wil afleggen, ook al verlangt zij dat helemaal niet van hem. Superman zou Superman dus niet zijn zonder zijn geliefden, kompanen en tegenpolen.

Superman: Secret Identity

Dit atypische superheldenverhaal van scenarist Kurt Busiek en tekenaar Stuart Immonen zal iedereen overtuigen van de kracht van het personage. Samen hebben ze een van de origneelste superheldenstrips ooit gemaakt. Het is een aards verhaal van een jongen die het lot in eigen handen neemt en toch opgroeit tot de held die hij voorbestemd was te worden.

Superman: Secret Identity vindt plaats in een wereld waarin Superman enkel een strippersonage is (geen de Daily Planet, wel The New Yorker). Clark Kent werd altijd gepest met zijn naam en treffende gelijkenis, tot hij ontdekt dat hij wel meer gelijkaardigheden heeft met zijn naamgenoot. Clark vertelt zijn volledige leven aan de lezer: vanaf de ontdekking van zijn krachten en de jarenlange strijd om een privéleven te leiden, tot de laatste keer dat hij rond de aarde vliegt.

Ook al is dit niet de Superman die vliegt naast Batman en Wonder Woman, zijn levensreis legt veel bloot over zijn karakter. Hij was ooit een droevige, eenzame jongen die opgroeide tot een liefhebbende man en vader. Maar ook in de rol van partner en ouder dreigen angst en boosheid hem over te nemen. Clark heeft opnieuw zijn naasten nodig om de mensheid te vertrouwen en om die angsten te leren los te laten.

Superman: Red Son

Superman: Red Son vertelt wat er gebeurt, mocht Kal-El niet geland zijn in het rurale Amerika, maar wel in het midden van de Sovjet-Unie. Hoewel het origineler dan verwacht verhaal soms wat rommelig aanvoelt, toont de verandering van omgeving en morele opvoeding precies wat voor een karakter Superman heeft.

De drukke vertelstijl van Mark Millar voelt soms fragmentarisch aan. Het is het tekenwerk van Dave Johnson en Kilian Plunkett die het personage en deze omgekeerde wereld, waarin ook Wonder Woman en een anarchistische Batman een Russische variant krijgen, tot leven brengt.

Superman: Red Son vraagt zich bovenal af hoe Superman zich zou gedragen in een machtspositie. Met de woorden van Wonder Woman: hetzelfde zoals elke man, charismatisch maar gevaarlijk en geobsedeerd. Nadat hij beseft dat je als symbool alleen geen land kan redden van de ondergang, wordt Superman de leider van Rusland. De appreciatie van het volk is het enige dat hem drijft, waardoor hij blind wordt voor de gevolgen van zijn daden. Op het einde beseft Superman pas dat het volk beter af is met meer vrijheid en dus dat liefhebben ook loslaten betekent.

Het is deze kerneigenschap, graag gezien worden, die boeiende verhalen oplevert en Superman het meest van al vormgeeft. De liefde van andere mensen, of het nu van Lois Lane is of zijn moeder of het volk, is de drijfveer voor de heldendaden van Superman. Gedreven worden door liefde is een nobele karaktereigenschap, zolang die liefde van iemand komt die je ook met je beide voeten op de grond houdt.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels