Hilda: over trollen en reuzen (review)

1

Hilda woont in een sprookjesachtig berggebied, waar het ene magisch wezen na het andere aan haar deur klopt.

Onlangs verschenen eindelijk de eerste twee boeken uit de fantastische kinderreeks van Luke Pearson in ons taalgebied. De Engelsman wordt de laatste jaren steevast genomineerd voor een Eisner-award met zijn boeken over Hilda, dus stonden wij al een tijdje te popelen om de originele Engelse boeken in huis te halen. De prachtige uitgaven van de groeiende stripuitgeverij Scratch Books, maakten het wachten op een Nederlandstalige editie echter meer dan waard. Beide hardcoverboeken zijn mooi bedrukt, met glanzende reliëfs en stof met motiefjes op de rug. Dankzij de mooie vormgeving alleen al verdienen deze fantasievolle strips een plaatsje in je boekenkast.

hilda3

Hilda, haar moeder en haar vosje met een gewei wonen afgelegen in de bergen, waar het filosofische houtmannetje hen geregeld bezoekt. Hilda kijkt verwonderlijk naar de wereld, maar is ook niet op haar mondje gevallen. Ze avonturiert er graag op los, waardoor ze in contact komt te staan met bovennatuurlijke wezens, gebaseerd op Scandinavische folklore, maar getekend buiten de verwachtingen die geschept werden sinds de boeken van Tolkien. In Hilda en de trol krijgt Hilda te maken met een trol, die overdag de gedaante van een rots aanneemt. Het vervolg Hilda en de reus van middernacht is een stuk substantiëler, zowel in inhoud als in aantal bladzijden. Het verhaal gaat om een reus die zijn geliefde kwijtraakte en een invasie van onzichtbare elfjes in het huis van Hilda en haar moeder.

Het is duidelijk dat Pearson in Hilda en de trol nog wat zijn weg aan het zoeken is. Hoewel er ook een wijze les in verscholen zit in verband met vooroordelen, durft hij in het tweede boek wat diepere betekenissen te steken. Zijn mooie tekenstijl evolueert ook in Hilda en de reus van middernacht met andere ontwerpen. Die lijn lijkt Pearson door te trekken in de volgende albums, waarin hij zijn manier van tekenen perfectioneert. Naast het speelse tekenwerk, investeert Pearson ook veel aandacht in de kleuren die veel bijdragen aan de grootste troef van de Hilda-boeken: de warme sfeer. Dankzij de sfeer, luchtigheid, achterliggende betekenissen en humor is de reeks een ongelooflijke aanrader voor iedereen die wat afwisseling wil tussen zijn zwaarwichtige graphic novels en actievolle superheldencomics. Kinderen zullen Hilda als cadeau ongetwijfeld fantastisch en inspirerend vinden.

Hilda en de trol & Hilda en de reus van middernacht / 14,90 euro per album / Scratch Books / Luke Pearson

hilda2

90%
90%
sprookjesachtig

De prachtig vormgegeven, eerste twee stripalbums van Hilda zijn aanraders voor iedereen die op zoek is naar meer speelsheid in beeldverhalen. De fantasierijke verhalen zijn een plezier om te lezen en de mooie tekenstijl van Luke Pearson is in zijn schijnbare simpelheid een streling voor het oog. Dat de volgende twee boeken ook vlug het Kanaal mogen oversteken!

• Tekenstijl
    9
    8