Hilda verhuist van het sprookjesachtige berggebied naar de grauwe stad, maar al vlug ontdekt ze dat de bakstenen jungle ook heel wat magisch te bieden heeft.

Zoals we eerder vertelden, keken we vol verwachting uit naar deze reeks. En zoals onze recensie van de eerste twee Hildaboeken deed blijken, waren we ook direct fan van het kleine meisje en haar magische wereld. Logisch dus dat we opnieuw reikhalzend uitkeken naar de vervolgen. Origineel verschenen in het Engels en nu eindelijk vertaald naar het Nederlands door Scratch Books, zijn Hilda en de vogelparade en Hilda en de zwarte hond de twee nieuwste kinderboeken die je moét gelezen heb, of je nu een kind bent of niet.

Door de gevolgen uit Hilda en de reus om middernacht werden Hilda en haar moeder verplicht om in Hilda en de vogelparade naar Trolberg te verhuizen. Voor Hilda zelf is dat een hele aanpassing want de grootstad is niet aan haar besteed… Tot ze natuurlijk op ontdekkingsreis gaat. Om te beginnen doet ze dat met enkele vriendjes van school, maar al gauw leert ze dat mensenvriendjes niets voor haar zijn. Ze sluit vriendschap met een vogel die haar leert hoe mooi de stad wel kan zijn. Het boek voelt erg substantieel aan omdat er heel wat in gebeurt en de stripmaker zijn tijd neemt om het prachtig geïllustreerde verhaal te vertellen.hilda3_1In het vervolg, het vierde boek genaamd Hilda en de zwarte hond, trekt het avontuurlijke meisje opnieuw de natuur in. Ze sluit zich aan bij de scouts met grappige situaties tot gevolg. Natuurlijk botst Hilda al gauw op bovennatuurlijke wezens, zoals interdimensionele wezentjes en een gigantische zwarte hond. Hilda en de zwarte hond voelt aan als het beste album dat Luke Pearson ondertussen gemaakt heeft. Het is een lijvig verhaal, waarin Hilda groeit en niet enkel met magische elementen in aanraking komt, maar ook met andere jonge én oudere personages. Haar moeder heeft bijvoorbeeld een veel grotere rol. Pearson speelt in dit album ook nog meer met lay-out, expressie en inventief kleurengebruik en creëert een sfeer en stijl die gewoonweg perfect zit.

Striptekenaar Luke Pearson stopt zoals gezegd voor elk wat wils in zijn boekenreeks. Jong en oud zullen plezier beleven aan deze uitstekend getekende boeken. De luchtige verhalen verweven moderne gezinsverhoudingen en persoonlijke dilemma’s met bovennatuurlijke, magische elementen en dragen bij tot een diepere betekenis dan op het eerste zicht lijkt. De boeken gaan over méér dan escapisme in een fantastische wereld. En in zijn schijnbaar nonchalante tekeningen verbergt Pearson een ongekend oog voor detail. In vergelijking met de vorige twee boeken blijft de tekenaar zijn stijl perfectioneren en het wordt er alleen maar mooier op. Hij laat de tekst ook minder naar voren komen en laat de magnifieke pastelbeelden veel meer voor zich spreken. Zoals bij een goeie Pixarfilm hoort iedereen te genieten van Hilda en haar avonturen.

Hilda en en de vogelparade & Hilda en de zwarte hond / 14,90 euro per album / Scratch Books / Luke Pearsontumblr_mccomqBDVp1qztifro1_1280

93%
93%
Magisch

De verhalen van Hilda zullen ongetwijfeld tot de verbeelding spreken van kinderen en tegelijkertijd ook heel wat volwassenen inspireren. De kinderlijke avonturen vol magie worden wondermooi tot leven gewekt in een uitzonderlijk fraaie tekenstijl. Kortom, de twee nieuwste Hilda-boeken behoren opnieuw tot het beste wat kinderliteratuur en stripboeken betreft.

• Tekenstijl
    10
    9