Uitgeverij Dupuis is in haar archieven gedoken en brengt een speciale editie uit van Het dodenmeer. Klinkt heel dramatisch. We hebben het hier over het eerste en enige avontuur van Paul Panter. Een leuke bijkomstigheid is dat dit album werd gemaakt door Maurice Tillieux. Een van de buitenstaanders uit de Belgische school die precies veertig jaar geleden overleed als gevolg van een verkeersongeval.
Schrijver: Maurice Tillieux
Tekenaar: Maurice Tillieux
Uitgever: Dupuis
Aantal pagina’s: 80
Winkelprijs: €24,95
Verschijningsdatum:  1 augustus 2018

Het dodenmeer wordt gedragen door fotograaf Paul Panter en zijn naamloze vriend die een luie detective is. Panter moet voor een opdrachtgever een meer fotograferen. Wanneer zijn films mislukken, gaat hij weer terug naar het meer, maar ook een tweede fotosessie geeft hetzelfde resultaat. Wanneer enkele onverlaten vervolgens hem zijn filmpje afhandig willen maken, blijkt al snel dat er meer belangen spelen rondom dit dodenmeer.
dodenmeer paars

Het verhaal verscheen voor het eerst in albumvorm in 1957 en verdween daarna uit de winkels. Het geldt uiteindelijk als tussenstuk tussen de reeksen Felix en het latere Guus Slim, dat inmiddels door de Nederlandse uitgeverij Arboris wordt uitgegeven in integrale edities.

Oudere stripliefhebbers zullen dit album misschien nog in de kast hebben staan, omdat het in 1978 werd heruitgegeven in de collectie Jeugdzonden bij Dupuis. Deze nieuwe versie is een kloeke hardcover met een uitgebreid dossier. Er staat veel in over de vroege carrière van de meester en de totstandkoming van dit verhaal. Er staat ook nog een leuke verrassing in aan het einde, maar die gaan we niet verklappen…
Enige nadeel is de nieuwe inkleuring omdat de auto van Paul Panter eigenlijk te paars is. Misschien lag dat ook wel aan het recensie-exemplaar?

Panter dodenmeer

Het dodenmeer is een charmante strip. De meerwaarde zit hem in de persoonlijke connectie die je met Tillieuxs tekenwerk opbouwt tijdens het lezen. Zijn pagina’s ademen late avonden en ruiken naar sigarettenrook en whiskey. Hij tekent de wereld van de jaren vijftig waar je jezelf, ondanks de vele decennia die inmiddels verstreken zijn, thuis zult voelen.

Het zou zomaar kunnen dat dit misschien wel de laatste keer is dat dit album nog eens wordt uitgegeven. Noem het cynisme, maar de kans dat er een spontane Tillieux-revival in de sterren staat geschreven voor 2058 is redelijk onwaarschijnlijk. Kopen!

7 Goed

Deze heruitgave van een oude klassieker van de tekenaar Maurice Tillieux is verplichte kost voor de fans van Guus Slim. Een degelijke detective voor de liefhebbers van de goede oude Belgische strip van gisteren.

• Tekenstijl 7
  • Sfeer 7