Heroveringen 3: Het bloed van de Scythen (Review)

0

De Horde van de Levenden, het onstopbare Scythische bondgenootschap tussen de Sarmaten, de Cimmeriërs en de Callipeden behaalt nog steeds overwinning na overwinning op de Hittitische koning. Maar een alliantie bijeenhouden tussen drie volkeren die elkaar nog niet zo lang geleden uitmoordden, is verre van evident. En dan is er nog de kwestie Argypea, die als een dreigende schaduw uit het verleden over de toekomst van de horde hangt. En de Babylonische geschiedschrijfster Thusia? Die observeert, en schrijft.

Synopsis
Na de dood van Nosia en enkele pijnlijke verliezen, die te vermijden waren geweest als ze meer steun van de Cimmeriërs en de Callipeden hadden gehad, groeit de onvrede bij de Sarmatische krijgsters. Offert hun koningin Simissee hun eigen belangen niet te zeer op voor de eendracht van het bondgenootschap? Het verhaal van hun zuster Argypea, die verbannen werd door Simissee om de lieve vrede in de horde te bewaren, wordt weer opgerakeld. Ondertussen wordt het duidelijk dat de geschiedschrijfster Thusia niet helemaal zuiver op de graat is.

En alsof dat nog niet genoeg is, openbaart de driekoppige Hydra, waar de Atlantische magiër Mestor over profeteerde, zich aan de Horde der Levenden. Het bondgenootschap krijgt het zwaar te verduren en het lijkt erop dat de jonge Hittitische vorst die kans niet onbenut zal laten…

Toegegeven, na de vorige twee albums had ik geen al te hoge verwachtingen van dit album. Heroveringen was tot dan een oorlogsreeks met wat leuke actiescènes, rondborstige vrouwelijke krijgsters en een klein beetje esoterie, om de indruk te wekken dat het om meer gaat dan een gortdroge historische strip.  Maar in dit derde nummer, Het bloed van de Scythen, tonen scenaristen Runberg en Miville-Deschènes wat ze waard zijn. Vragen die werden opgeroepen in eerdere albums, worden beantwoord op het perfecte moment, zonder de subplot te lang of te kort te laten duren. De plotwendingen zijn uniek en zelfs ik, die toch al een beetje jaded ben wat betreft pogingen van de auteur om mij te verassen, stond op een bepaald punt met m’n mond vol tanden. Nieuwe vragen dringen zich op, en de spanningsboog staat strakker dan ooit, zodat ik oprecht benieuwd ben naar de afloop van de reeks in het volgende en tevens laatste deel.

HeroveringenHetBloedVanDeScythen2-1024x575

Ondanks de militaire successen heeft koningin Simissee weinig reden om vrolijk te zijn.

De tekeningen van Miville-Descènes zijn oerdegelijk te noemen. Het ziet er allemaal erg realistisch en gaaf uit, hoewel de tekenstijl soms wat braafjes is. Opvallend is wel de lichte verschuiving van tekenstijl in de scènes waarin het sneeuwt, waardoor het geheel wat zachter, wat meer flou overkomt. Als ik dan al een kleine nitpick moet vermelden, is het dat het traditionele blauw-oranje contrast, dat je ook vaak op filmposters ziet, soms wel heel erg in your face aanwezig is. Opvallend zijn ook de flashbacks, die in zachtroze tinten gekleurd worden en zo doen denken aan sepia foto’s. Voor de hand liggend, maar toch bijzonder goed gevonden en uitgewerkt.

pl-10-11-reconquc3aates-3

Feesten kunnen ze wel, die Sarmatische deernes…

Heroveringen 3: Het bloed van de Scythen is wat mij betreft het album dat de reeks terug op het juiste spoor zet. Een nodige dosis spanning wordt weer in het verhaal gespoten en voor het eerst durf ik zelf geen voorspelling te doen over wat volgt. Een aanrader voor fans van historische strips, voor wie het niet altijd Romeinen of ridders moeten zijn.

Runberg & Miville-Deschènes
Le Lombard/Softcover/48P/€ 7,50

80%
80%
Spannend

Waar de twee vorige delen een oorlogsstrip zonder meer waren, wordt dit deel gekenmerkt door originele plotwendingen. Spannende onthullingen geven ons antwoorden, terwijl nieuwe vragen zich opdringen. En tussen al deze intrige is er nog steeds de strijd met de Hittitische vorst, die dreigend aan de horizon wacht. Deze stripreeks heeft zich al vaker onvoorspelbaar getoond, waardoor we nu vol spanning uitkijken naar het laatste deel.

• Tekenstijl
    7.5
    8.5