Schrijver: Tom King
Tekenaar: Clay Mann
Inkleurder: Tomeu Morey
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: 25 september 2018

Booster Heroes in Crisis

Tom King was, voordat hij begon als schrijver, als analist van de CIA actief in conflictgebieden. In die hoedanigheid maakte King kennis met het verschijnsel PTSS bij de soldaten die daar actief waren. Wanneer je in je dagelijkse job met heftige situaties te maken krijgt die veel spanning veroorzaken, dan kan dat zijn sporen nalaten. Waarom zou dat bij superhelden niet het geval zijn? Zo is dus de zevendelige miniserie Heroes in Crisis geboren.

Je wist het misschien niet, maar sinds jaar en dag is er een plek in het DC Universe waar je als persoon met superkrachten naartoe kunt wanneer het je teveel wordt. Het is een huis op een afgelegen plek midden in een glooiende akker en het heet Sanctuary. Batman, Superman en Wonder Woman bouwden Sanctuary als een vredige plek waar mensen dus op adem kunnen komen.

In een nabijgelegen diner vechten Booster Gold en Harley Quinn ondertussen een strijd op leven en dood uit. Heeft deze strijd iets te maken met Sanctuary waar de serene rust is verstoord en de velden bezaaid zijn met de lijken van de ‘patiënten’? Het antwoord is ingewikkelder dan je denkt.

Superhelden en echte problemen? Het is een moeilijke combinatie omdat fictieve figuren met felgekleurde pakjes vaak niet het juiste vehikel zijn om zaken uit onze wereld bespreekbaar te maken. Gek genoeg is dit eerste issue wel een integer begin.

Je wordt als lezer niet alleen getrakteerd op het verhaal waarin je ziet hoe de grote drie van DC omgaan met de ontheiliging van hun plaats van heling. Je ziet ook enkele pagina’s in deze comic waarin patiënten zichzelf voorstellen. Het zijn duidelijk mensen met problemen. Als lezer begrijp je langzaam maar zeker het nut van een plek als Sanctuary. En je begrijpt ook waarom de moorden zo’n impact hebben op de Man van Staal.

Wat helpt is het tekenwerk van Clay Mann. Hij is in staat om emoties overtuigend uit te beelden. De inkleuring van Tomeu Morey helpt ook mee. De zomerse kleuren waarin hij Sanctuary en omgeving doordrenkt, zorgen ervoor dat je als lezer ook echt rustig wordt en jezelf daar ziet tijdens een zomerse avond. En dan zie je Booster en Harley op elkaar inhakken.

Dit eerste issue boeit. Het kan heel makkelijk zijn doel voorbij schieten of een kopie van Identity Crisis worden. Maar als King en Mann hun kaarten goed schudden, dan kan dit zomaar uitgroeien tot een klassiekertje.

7 Goed

Er is weinig actie maar Heroes in Crisis is vooral een oefening in sfeer. En het moet worden gezegd dat het nieuwsgierig maakt.

• Tekenstijl 7