H.ell 2: De nacht is het rijk van moordenaars (review)

0

In het eerste deel van H.ell, de nieuwe stripreeks van Vrancken en Desberg, ontdekten we dat de mysterieuze sluipmoordenaar een multiform was, een gedaantewisselaar. De koene ridder doodde het beest, de dag was gered: alles in kannen en kruiken, zou je denken. Driewerf helaas: neen.

Tijdens een onderzoek naar het “blauwe gif”, een nieuwe drug die steeds meer slachtoffers eist, ontdekken de quaestoren van de donjon dat deze multiform geen eenzaat was, maar dat er een hele bende de stad is geïnfiltreerd. In de meest onopvallende vormen waart de dood door de straten van de stad, een idee dat Master Grezz, het hoofd van de quaestoren, erg zorgen baart. Terwijl Grezz versterking vraagt aan het kasteel, gaat H.ell op zoek naar antwoorden bij de hoer Nayade, die zelf ook een multiform is. In het kasteel broedt Sir Allaman nog steeds op allerhande plannetjes om Erline, de vrouw van H.ell, tot de zijne te maken. Maar is hij werkelijk de schaakmeester, of slechts een pion in een groter spel?

22883-nouvel-article-2-size792x792

Je hoort het al: the plot thickens. En da’s net het leuke aan H.ell. De vele geheimen, het gekonkel en het geplan zijn -naast de perfecte sfeerschepping- de grote sterkte van de reeks. Toch doet het tempo van deze opeenvolgende mysteries vragen rijzen. Persoonlijk kreeg ik soms de indruk dat H.ell in een snel tempo vragen bijstelt èn beantwoordt. Vooral de romance tussen H.ell en Nayade laat ons een beetje op onze honger zitten. Deze verhaallijn had zoveel potentieel en gaf de personages, een onteerde ridder en een hoer, de kans om langzaam maar zeker, onwennig maar onvermijdelijk, naar elkaar toe te groeien. Neen, niets van dat. In het vorige deel lazen we dat voorspeld werd dat Nayade pas haar ware gedaante zou vertonen bij haar ware liefde en bam, al in deel twee blijkt dat H.ell te zijn. Ook de doortocht van een andere multiform, Vesiala, gebeurt dusdanig snel dat we niet de kans krijgen het personage te leren kennen en te waarderen. Nu, een beetje vaart is te verkiezen boven eindeloos lang uitgerekte plots, maar toch. Gelukkig zijn er nog genoeg geheimen om te ontrafelen: de plot blijft razend spannend.

HELL2_Page-5

Want hoe zit het met Bazin, de jongere broer van ons hoofdpersonage, die terugkeert naar het kasteel? En waarom verschijnt de heks waar hij als jonge knaap de liefde mee bedreef, plots in H.ells koortsdroom?

HELL2_Page-5 - kopie

We moeten het Stephen Desberg nageven, zijn personages zijn ontzettend intrigerend en geloofwaardig op de koop toe. Hoewel die medaille soms een keerzijde heeft. We snappen heus wel dat Harmond/H.ell een moeilijke periode beleeft, maar soms is ‘ie wel een echte downer.

“Ik heette Harmond Ellmander. Voor de meeste mensen werd ik H.ell. Daar leef ik nu ook. In de hel.”

Het ziet er alleszins naar uit dat onze nobele strafquaestor momenteel grotere zorgen aan z’n hoofd heeft. Zorgen die eender welke gedaante kunnen aannemen, voordat ze je overvallen en de strot afbijten. Zelfs de gedaante van de mensen die je het meest vertrouwt…

83%
83%
The plot thickens!

Ook het tweede deel van H.ell, het verhaal van de gevallen ridder Harmond, is een voltreffer te noemen. De tekenstijl en vooral de sfeerschepping is subliem. Waar het eerste deel slechts een introductie was, krijgen we nu steeds meer het gevoel dat het verhaal echt op gang begint te komen.

• Tekenstijl
    8
    8,5