De groene boogschutter Oliver Queen hoopt na zijn succesvolle passage op het tv-scherm nu ook impact te maken met zijn herboren stripreeks.
Schrijver: Benjamin Percy
Tekenaars: Otto Schmidt, Juan Ferreyra, Stephen Byrne
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: mei 2016 – heden

Oliver Queen komt aanvankelijk als een winnaar uit de recente Rebirth bij DC Comics. De comicreus wil met Rebirth namelijk teruggrijpen naar de rijke geschiedenis van zijn universum, en probeert daarmee het lauw ontvangen The New 52 te doen vergeten. Voor Oliver, beter bekend als Green Arrow, betekent dit een romantische reünie met Black Canary. Maar nog voor het eerste issue voorbij is, begint de kommer en kwel al.

Queen ontdekt namelijk dat zijn aanzienlijke fortuin, waar hij zich als een ware Bruce Wayne zelf amper om bekommert, misbruikt wordt om allerlei misdadige praktijken mee te financieren. Mensensmokkel, wapenhandel, you name it! Wanneer Green Arrow begint rond te neuzen in deze sinistere zaakjes, start een verhaallijn die zijn uiterste best doet om het personage te herleiden naar zijn essentie. Zijn succesvolle bedrijf, zijn vrienden, zijn connecties en monetaire mogelijkheden: allemaal verdwijnen ze als sneeuw voor de zon.

Green Arrow en Emiko

De kleurrijke cartoonstijl van Stephen Byrne.

In de eerste tien nummers van Green Arrow heeft schrijver Benjamin Percy duidelijk goed opgelet tijdens het televisiesucces van de Arrow-reeks. Gelukkig betekent dat geen volledige reboot voor de comic. Oude banden en personages als Emiko Queen, Shado, Diggle en Black Canary worden aangehaald en verwoven in wat ik zeker één van de beste Rebirth-titels tot nog toe vind. Het eerste nummer dient nog vooral als set-up. Daarna neemt Percy de actie naar onder meer een transatlantische trein, een verlaten eiland, downtown Seattle en Tokio. Vermommingen, stealth, bruut geweld, voor elk wat wils! Het geeft de run van Percy een klassiek gevoel, alsof we gekatapulteerd worden naar de comics uit de jaren 90. Maar dan met moderner klinkende dialogen. Green Arrows persoonlijkheid komt goed uit de verf, en ook de interactie met zijn naasten voelt geloofwaardig aan.

Green Arrow en Black Canary

De knappe, ietwat traditionele stijl van Otto Schmidt.

Actie, sensatie, zelfs redelijk wat emotie: ontbreekt deze reeks dan niks? Toch wel! Enkele van de plotlijnen voelen ietwat oubollig en ongeloofwaardig aan (The Clock King, om er maar eentje te noemen). Ze durven al eens vasthangen met gunstig uitdraaiende toevalligheden. Bovendien vinden we drie zeer verschillende tekenaars en dus tekenstijlen op slechts 10 issues net iets te veel van het goede. Schmidt past mooi in het rijtje van herkenbare Wildstorm/DC-tekenaars. Juan Ferreyra (die zelf inkleurt!) pakt uit met een eerder Europees aanvoelende stijl, die me enorm aanspreekt. Byrne is de vreemde eend in de bijt, want hij brengt Green Arrow eerder naar een cartoonesk sfeertje, dat bij momenten botst met de relatief serieuze verhaallijn.

Is dit een uitstekend instappunt voor fans van de tv-reeks? Of DC-lezers die zich weg hebben laten jagen door het New 52-fiasco? Volgens mij wel. Met name omdat Percy slaagt voor de belangrijkste toets: ons doen geven om Oliver/Green Arrow. Het mag dan wel een beetje cliché zijn om een held te introduceren door hem diep de put in te steken (groetjes aan Daredevil, Batman, Incredible Hulk?), maar het mist in deze eerste tien afleveringen alvast zijn doelwit niet.

7 Robin Goed

Missie geslaagd wat mij betreft: Green Arrow is gelanceerd en de boog heet Benjamin Percy. Zolang je je verwachtingen niet op 'geniaal' zet, haal je met Green Arrow een vermakelijke comicreeks in huis die vlot wegleest. Natuurlijk wordt het afwachten hoe Percy en zijn luitenanten dit verhaal verder zetten, maar het geraamte dat nu al aanwezig is kon me grotendeels bekoren. Mijn interessepeil voor Green Arrow is gestegen van één naar, tja, zeven op tien.

• Tekenstijl 7
  • Sfeer 7