Grand Prix: integrale editie (review)

1

Hitler was van veel dingen bezeten en zo blijkt ook van de autosport. Grand Prix vertelt hoe hij Duitsland groot wou maken met behulp van Formule 1 en wie zijn pionnen daarin waren.

Belgisch striptekenaar Marvano (Mark Van Oppen) vertelt het deels fictieve en deels op feiten gebaseerde verhaal van de racepiloten Rudolf CaracciolaBernd Rosemeyer en de volledig fictionele Leslie Toliver, een Britse coureur die terecht komt in het Duitse racemilieu. Het is dus een fictief verhaal met een historische context. De relaties en gebeurtenissen in de strip zijn niet echt gebeurd, maar alles wat op de achtergrond gaande is, blijft waarheidsgetrouw.

grandprix3De integrale editie van Grand Prix bundelt voor het eerst de trilogie over de Duitse ontwikkelingen in wat we nu Formule 1 noemen, in de aanloop van de Tweede Wereldoorlog. Ondanks het feit dat hijzelf niet kon rijden, was Hitler een groot fan van autoracen. In de Grand Prix zag hij de ideale manier om het Derde Rijk groot te maken en hij pompte er ongelooflijk veel geld in. Onder zijn bewind werd de Grand Prix groot met de raceteams van Auto Union en Mercedes en hun coureurs, die de ene zege na de andere binnenhaalden. Uiteindelijk trachtte Hitler de autosport en die nationale sporthelden naar zijn eigen hand te zetten en te gebruiken als propagandamiddel. Hitlers partij begon zelf te bepalen wie er won en wie er verloor. Beetje bij beetje kwamen de piloten in opstand, terwijl de wereld rond hen in elkaar stortte.

grandprix2Grand Prix verweeft dus historische feiten met fictie, om een onbelicht deel van de oorlogsgeschiedenis te belichten. Het is soms moeilijk om die feiten van de fictie te onderscheiden, maar de vertelstijl van Marvano helpt daarbij. De strip leest geregeld, en dan vooral in het begin, als een documentaire, waarbij uitgetekende gebeurtenissen opgesomd worden. De documentairestijl vraagt wat gewenning, maar het verhaal wordt een stuk vloeiender om te lezen wanneer het focust op het persoonlijke relaas van de racepiloten zelf. Er duiken geregeld verwijzingen op naar de geschiedenis en niet enkel in verband met de Tweede Wereldoorlog. Zo passeren bijvoorbeeld nieuwe uitvindingen of Orson Welles’ wereldberoemde radio-uitzending de revue.

Marvano combineert zijn helder en gedetailleerd tekenwerk met een mooi gebalanceerd gebruik van kleuren om de sfeer van de jaren ’30 en het racecircuit vorm te geven. De passie van Marvano voor de autosport komt volledig tot uiting in de, tot in de details, uitgetekende automodellen. Het voorwoord van Jacky Ickx en Marvano zelf (met een cameo voor Doctor Who in één van de bijhorende tekeningen) tonen nog eens de passie voor het autoracen uit de vorige eeuw aan. Grand Prix is doordrenkt van de historische autosportfeiten en oorlogsgeschiedenis, waarbij Marvano duidelijk zijn afkeer van het laffe gedrag van de Europese leiders verwoordt, maar ontpopt zich geleidelijk aan tot een meeslepend stripverhaal.

Grand Prix: integraal / 29,95 euro / Dargaud Benelux / Marvano

grandprix1

82%
82%
Meeslepend

Marvano vertelt in Grand Prix een fictief verhaal doorweven met historische accuraatheid. De passie van de striptekenaar voor de autosport spat van de bladzijden. De historische feiten en de vele personages zorgen in het begin voor een onoverzichtelijk verhaal, maar eens de vaart erin begint te komen is het relaas over de racepiloten meeslepend én verrijkend.

• TEKENSTIJl
    8
  • VERHAAL