God Country vertelt het verhaal van een dementerende man met de krachten van een god.

Schrijver: Donny Cates
Tekenaar: Geoff Shaw
Uitgever: Image Comics
Verschijningsdatum: 11 januari 2017

Het verhaal van God Country wordt overgeleverd vanuit de verre toekomst. We maken kennis met Emmet Quinlan, een dementerende man verworpen door zijn kinderen door zijn agressieve uitbarstingen. Het dorpje van de aftakelende opa wordt geteisterd door een tornado waar iedereen wonderbaarlijk genoeg levend uitkomt. Maar uit de storm ontwaakten monsters, demonen, en slechts één iemand is tegen hun opgewassen: de oude Emmet.

Emmet ontvangt een goddelijk zwaard dat hem niet alleen de kracht geeft om de demonen af te slachten, maar ook zijn geheugen, en zijn goede oude zelf, herstelt. Hiermee schrijft scenarist Donny Cates een episch verhaal van bijbelse proporties en weet hij tegelijkertijd al in het eerste nummer een persoonlijke snaar te raken. Hij bouwt de familiebanden eerst traag op om dan pas alle registers open te trekken.

Het verrassende scenario werd uitgetekend door Geoff Shaw, een relatief onbekende die het duidelijk verdient om door te breken bij het grote publiek. Hij combineert zijn scherpe stijl met originele ontwerpen van op het eerste zicht herkenbare iconen uit sciencefiction en fantasy. De gedetailleerde texturen gaan mooi samen met het contrasterende kleurwerk van Jason Wordie. Wat nog het meest opvalt, is de opbouw van de panelen: een voorbeeld van een sterke samenwerking tussen scenarist en tekenaar.

De gevolgen van Emmets vondst zorgen voor een sterke cliffhanger die je goesting geeft in zoveel meer. De cliffhanger en het gepaarde einde komen veel sneller dan verwacht. Hierdoor lijkt de opening van God Country magere kost, maar het is vooral een goed voorbeeld van een sterk opbouwen én eindigen. Zowel de groteske epiek als het menselijke element zullen ongetwijfeld een sterk verhaal opleveren, dus kijken we vol hoge verwachtingen uit naar het vervolg.

8 Goddelijk

Image Comics lanceert opnieuw een reeks om naar uit te kijken. De makers krijgen alle vrijheid om een intrigerende wereld uit te bouwen met personages die beklijven. God Country wisselt het epische af met het persoonlijke, en het is goddelijk.

• Tekenstijl 7
  • Sfeer 8