Wanneer Wolverine degene ontmoet die in de toekomst zijn naam draagt, breekt je hart.

Schrijver: Tom Taylor
Tekenaar:
 Ramon Rosanas
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 16 augustus 2017

De nieuwe Generations-reeks van Marvel is een raar beestje. In elk nummer loopt de nieuwe incarnatie van een klassieke superheld zijn of haar originele versie tegen het lijf (zoals The Hulk en Jean Grey). De schrijvers geven vooralsnog geen verklaring waarom deze ontmoetingen gebeuren. Als lezers weten we dus nog steeds het grote plaatje achter de miniserie niet en Generations: Wolverine & All-New Wolverine #1 toont dat die uitleg ook helemaal niet nodig is: zolang het verhaal maar goed is.

De Wolverine zoals we hem kennen zit in nauwe schoentjes. The Hand (ja, de groep ninja’s uit Daredevil op Netflix) staat op het punt hem te verpulveren, maar dan duikt niemand minder dan Laura Kinney op. Ze droeg ooit de naam van X-23 en gaat nu zelf door het leven als Wolverine, sinds de dood van Logan enkele jaren geleden in de comics. Laura beseft maar al te goed dat ze op een of andere manier in het verleden is beland, maar ze maakt er het beste van. De moordmachines gaan samen op pad om de dochter van Logan op te sporen.

Tom Taylor is de scenarist van All-New Wolverine met Laura in de hoofdrol en het mag dus geen wonder zijn dat hij met dit nummer klassieke Wolverine-actie voorschotelt. Ramon Rosanas is de man die al het bloedvergieten dynamisch in beeld brengt. Hij hijst Wolverine in zijn klassieke, gele pakje en doet hem eruitziet als een man van vlees en bloed. Hopelijk krijgt Rosanas in de toekomst nog eens de kans om de personages in beeld te brengen want hier krijgen we niet genoeg van.

Het is immens bevredigend en plezierig om beide personages zij aan zij te zien vechten. Maar het wordt beter: naast de actie is het verhaal vooral gedreven door zijn karakters. De complexe dynamiek tussen Laura en Logan is mooi en ook bitterzoet als je beseft dat dit slechts eenmalig is. Die insteek zorgt voor ziel in het korte verhaal en voor een einde dat geen enkele fan van Wolverine onberoerd zal laten.

9 Heftig

Het geeft niet dat we het overkoepelend verhaal van Generations nog niet kennen, Generations: Wolverine & All-New Wolverine #1 organiseert een hartverscheurende reünie en elke fan van de personages is uitgenodigd.

• Tekenstijl 9
  • Sfeer 9