Laat ik het maar gewoon toegeven. DC’s Future State is een zware bevalling. De lichting van 13 januari was zo ondermaats dat het een hele opgave was om er een goed exemplaar uit te halen. Future State Dark Detective 1 is gelukkig heel wat meer dan slechts de spreekwoordelijke vlag op de modderschuit.
Schrijver: Matthew Rosenberg, Mariko Tamaki
Tekenaar: Dan Mora, Carmine di Giandomenico
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: 13 januari 2021

Zoals jullie ongetwijfeld nog weten, staat Gotham in de nabije toekomst onder het bewind van The Magistrates. Er is een hagelnieuwe Batman die de strijd tegen de misdaad aanbindt. Wat is er gebeurd met zijn roemruchte voorganger? Die leeft nog! In deze comic zien we een eerste ontmoeting van Bruce Wayne met The Magistrates en hoe het de opmaat is voor een grote strijd tussen Batman en de mensen achter deze club.

DC Comics laat het breed hangen en heeft niemand minder dan Dan Mora gestrikt voor het tekenwerk. Mora maakte al enkele jaren goede sier met zijn werk voor BOOM! Studios. Voor deze club tekende hij onder andere Klaus en Once & Future. Dit is zijn eerste werk op een serieuze superheldentitel en dat doet hij zeer verdienstelijk.

© DC Comics

Ook al krijgt hij voornamelijk actiescènes voor de kiezen. Door goed met het perspectief te spelen weet hij de dreiging van The Magistrates voelbaar te maken. Het verhaal is verder een solide introductie waarin de lezer op een spannende manier wordt geïntroduceerd in deze wereld. Mariko Tamaki geeft hiermee Hollywood-veteraan John Ridley billenkoek.

Het back-upverhaal verdient ook speciale aandacht. Matthew Rosenberg en Carmine di Giandomenico introduceren het voormalige Wildstorm-personage Grifter andermaal in het DCU. Dit is echt een erg, erg amusant verhaal dat je als lezer hard en zonder genade bij de ballen grijpt. En daar zul je het dankbaar voor zijn.

Grifter en Luke Fox (de nieuwe Batman) worden door The Magistrates van de straat geplukt tijdens een razzia. Schijnbaar willen ze alle “costumes” oppakken. Dat is buiten The Grifter gerekend. Al improviserend ontsnapt hij samen met Fox uit de arrestantenwagen. Het is een heerlijke mix van de typische nineties-actie gecombineerd met de hersens van de nillies. Fox en The Grifter werken als duo. Een man die een hekel heeft aan geweren en een man die niet zonder blaffer zijn huis verlaat. Hoe Lethal Weapon wil je het hebben? Het teken- en kleurwerk mogen er ook zijn trouwens.

Deze comic bevat twee verhalen die het predicaat uitstekend verdienen. Tot nu toe is het hele Future State-gebeuren vooral een grote anti-reclame voor het voormalige 5G-initiatief geweest. De meeste back-upverhalen waren vaak beter dan de hoofdverhalen. Future State Dark Detective geeft je als lezer twee verhalen vol zaken die ook na dit mini-event in het reguliere DC-universum mogen verschijnen.

7 Cool

Dark Detective is de eerste Future State-comic die echt overtuigt. Hopelijk zal DC Comics de kern van deze verhalen meenemen naar het reguliere DCU. Dit was verrekte vermakelijk.

• Tekenstijl 7