We hebben een tijdje moeten wachten op een nieuwe soloreeks van Doctor Strange, maar ondertussen zijn er al twee verzamelaars verschenen. Perfect op tijd om eens te lezen voor de release van de nieuwe Marvelfilm met Benedict Cumberbatch in de hoofdrol.

Doctor Strange is één van de meer obscure personages uit de Marvel-stal. Toch is de Sorcerer Supreme, de meest machtige tovenaar van onze wereld, de beschermer tegen alle mystieke en magische wezens. Afgelopen jaren kreeg hij vooral bijrollen in grotere verhalen zoals in het Avengers-verhaal van Jonathan Hickman dat eindigde in Secret Wars. Deze rol vervulde hij schitterend, maar mij deed dit altijd verlangen naar wat meer Doctor Strange en zijn Cloak of Levitation.

Deze reeks geschreven door Jason Aaron (The Mighty Thor, Star Wars) en getekend door Chris Bachalo (Uncanny X-Men) lest deze dorst naar een vreemde, chaotische en mysterieuze comic met de playboy en magiër die Stephen Strange is.

doctor strange review 1Vanaf het begin heb je het gevoel dat er duizend en één dingen gebeuren in de panelen. Ze zijn zeer gedetailleerd en soms een beetje chaotisch, maar ze geven zo perfect weer hoe het leven van een Sorcerer Supreme zou zijn. De constante aanwezigheid van allerlei wezens die enkel zichtbaar zijn voor tovenaars wordt uitstekend weergegeven. Het gebruik van zwart-wit om aan te duiden dat het gaat om de manier waarop Strange de wereld ziet, is bovendien geniaal gevonden.

De tekenstijl van Bachalo lijkt met momenten wat vervormd, maar ik ben hiervoor te vinden. Het moet niet allemaal levensecht zijn, want hij slaagt er perfect in om de emoties van de personages weer te geven. De wanhoop die Strange bij momenten heeft, wordt perfect overgebracht.

doctor strange review 4

Bovendien maakt Bachalo erg leuk gebruik van de Cloak of Levitation om de panelen dynamisch in te vullen. Hij zet de scènes zo op papier dat er altijd iets lijkt te gebeuren, al zijn het een hoop boeken die rondzweven of monsters die zich gedeisd houden op de achtergrond. Als er iets is dat Scott Derrickson, de regisseur van de film met Cumberbatch, zou moeten afkijken van de comics is het dit wel. Al wijzen de trailers op iets dat meer op Inception lijkt, maar dat zijn ook slechts trailers natuurlijk.

Wat de makers van de film ook zeker mogen overnemen is de manier waarop Jason Aaron zijn verhaal vertelt. In deze reeks geen vijand die slechts een kleine dreiging lijkt te vormen. Nee, hier onthult die zich stap per stap zonder dat het tempo verkeerd zit. Wanneer je uiteindelijk weet waar Doctor Strange mee te maken heeft, krijg je ook het gevoel dat het alle kanten kan op gaan. Dit is iets waar de films van Marvel erg veel last mee hebben.

Doctor Strange Volume 1 en 2, die de reeks van nummer 1 tot 10 verzamelen, zijn een uitstekende initiatie voor mensen die niet helemaal weten wie het personage is. Er wordt niet verwacht dat je honderden comics hebt gelezen om mee te kunnen zijn met verhaal. Dat maakt het perfect voor mensen met beperkte tijd en geld. Het is een uiterst entertainend verhaal, en voor wie te vinden is voor minder conventionele superhelden zal dit zeker kunnen smaken.

8.5 Hamer op kop

Het spannende verhaal waarbij de dreiging constant is en de antagonist niet meteen bekend is, gecombineerd met een prachtige tekenstijl maken van deze eerste twee volumes van de nieuwe Doctor Strange-reeks een aanrader. Ik kan niet wachten tot de volgende comics!

• VERHAAL 8
  • TEKENSTIJL 8
  • SFEER 9