Het Derde Testament: integrale editie (review)

0

Het was gisteren waarlijk een hoogdag voor de liefhebbers van het betere beeldverhaal. Niet alleen werden kleppers als Caravaggio en Het Derde Testament: Julius IV op ons losgelaten, maar we kregen ook de kans om een stukje stripgeschiedenis in huis te halen met de integrale editie van Het Derde Testament. Deze luxueuze bundeling vertelt het verhaal van de oorspronkelijke cyclus, waarop de Julius-reeks de prequel vormt.

Synopsis
Wanneer alle monniken van een afgelegen klooster vermoord worden, nadat er een mysterieus manuscript ontdekt werd, keert de in ongenade gevallen inquisiteur Conrad van Marbourg terug om de zaak te onderzoeken.

Al snel wordt duidelijk dat het manuscript een duister geheim bevat en dat er meerdere partijen bereid zijn over lijken te gaan om dat geheim, de rustplaats van het Derde Testament, het definitieve Woord van God, te bemachtigen. Conrad bijt zich vast in de zaak en samen met Elisabeth van Elsenor reist hij doorheen Europa om eeuwenoude geheimen te ontrafelen en te verhinderen dat het Derde Testament in de handen valt van de bloeddorstige horde van de mysterieuze Graaf van Sayn.

In vier delen, elk vernoemd naar één van de vier evangelisten, vertellen Xavier Dorison en Alex Alice een meesterlijk verhaal, dat de beste elementen bevat van De Naam van de Roos en The Da Vinci Code, gekruid met wat Indiana Jones. Een oude, maar kwieke geestelijke gaat met zijn jonge protégé op zoek naar een verloren manuscript, dat de Kerk op z’n grondvesten kan doen daveren en moet daarvoor eeuwenoude geheimen oplossen en samenzweringen blootleggen, wat uiteraard gepaard gaat met enkele spectaculaire actiescènes. En verduiveld, dat wèrkt. De scenaristen tonen zich begenadigde vertellers en zorgen ervoor dat we steeds hongerig de volgende pagina willen omslaan. Het is niet voor niets dat dit verhaal, waarvan het eerste deel oorspronkelijk werd uitgegeven in 1997, vaak beschouwd wordt als de grondlegger van het genre van de catholic fantasy in de stripwereld.

Graaf van Sayn

De graaf van Sayn is een te duchten tegenstander. Welk geheim draagt hij met zich mee?

Maar interessante personages maken of kraken een plot. Je zou denken dat de personages van de tweede cyclus, Het Derde Testament: Julius, de culminatie zijn van een lang leerproces van de heren Dorison en Alice, maar niets is minder waar. Ook de personages in dit vroege werk zijn dynamisch en menselijk, hebben complexe persoonlijkheden en motivaties en vooral: ze zijn zo goed geschreven dat we effectief met hun lot begaan zijn. Wat dan weer bijdraagt tot het hoge page turner-gehalte van de reeks.

Zo is Conrad van Marbourg geen onfeilbare, heroïsche protagonist, maar valt ook hij ten prooi aan wraakzucht, wanhoop en twijfel. Elisabeth van Elsenor, waarvan we eerst vreesden dat ze slechts een clichématige damsel in distress is, ontpopt zich tot een ondernemende dame, geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Verder ontmoeten we verschillende memorabele nevenpersonages, zoals de spionnenmeester Gerhardt, de Ierse huurling Trevor, Willem van Beaujeu en Luther de Purpere. En dan is er nog de dreigende graaf van Sayn, die nooit een woord zegt, maar door de pure, bovenaardse dreiging die van hem uitgaat, een gedroomde antagonist is. Mooie added bonus is dat Conrad, Elisabeth en Sayn effectief historische personages zijn, die daadwerkelijk elkaar gekend hebben.
nn

Conrad en Elisabeth, die wel wat weg hebben van Sean Connery en Clara Cleymans.

Wat de illustraties van Alex Alice betreft, vallen vooral de zachte kleuren op. Door al te felle kleuren te schuwen, komt de tekenstijl realistischer over, wat ons inlevingsvermogen dan weer ten goede komt. 048_DerdeTestament1_p3

Je ziet dat Alice goed weet waar ‘ie mee bezig is: hij illustreert met evenveel gemak een zachte zonsondergang, als een stormachtige onweersnacht en ook een dreigende vlammenzee komt bij hem perfect tot z’n recht. En tegelijkertijd heeft hij ook oog voor de kleinste details, zoals de sproetjes van de bekoorlijke Elisabeth.

Sayn leidt zijn horde door de nacht.

Sayn leidt zijn horde door de nacht.

Wie de reeks de eerste keer miste en er niet in slaagt de individuele delen te vinden, krijgt met deze editie een praktische, volledige bundeling in handen en ook de rabiate fans van het eerste uur zullen maar wat graag deze statige turf een plekje geven in hun boekenkast. Een aanrader voor fans van katholieke complottheorieën, die niet vies zijn van een vleugje esoterie en een regelrechte must voor al wie houdt van een spannend avonturenverhaal.

93%
93%
Pageturner

Episch. Een ander woord is er niet voor Het Derde Testament. Deze klassieker van Dorison en Alice liet een blijvende indruk na op het striplandschap en dankzij deze integrale editie kunnen we zelf ontdekken waarom. Een spannend verhaal ontvouwt zich tegen in perfect vormgegeven setting en dankzij de interessante, genietbare personages word je zelf mee in het verhaal gezogen. Een must voor liefhebbers van religieuze complottheorieën.

• Tekenstijl
    8,5
    10