Betoverend mooi, zo laat dit eerste volume zich nog het beste omschrijven. Deze derde saga in De Klaagzang van de Verloren Gewesten-reeks opent kwaliteitsvol en doet je reikhalzend uitkijken naar méér.

Eigenlijk is dit het soort strip waar ik op zat te wachten, ook al wist ik dit zelf nog niet. De kwaliteit sijpelt namelijk van tussen de kleurrijke pagina’s. De panelen zijn stuk voor stuk prachtig getekend en het verhaal speelt zich af in een universum dat door de jaren heen boeiend bleef en zich vertelt vanuit een compleet nieuwe hoek. Als een lichte lentebries vol heerlijke geuren, zo voelt deze strip aan.
Het eerste vierluik van de Klaagzang Saga ging over Sioban, de prinsessendochter van de Witte Wulf, een gerespecteerde krijgsheer die onder obscure omstandigheden op het slagveld stierf. De Genadekrijger Seamus speelde eveneens een belangrijke rol in deze strips, en de daaropvolgende reeks De Genaderidders lichtte logischerwijs een belangrijk gedeelte uit zijn jeugd toe. De Heksen pakt het echter heel anders aan: tot nu toe lijkt de enige gelijkenis met de vorige vierluiken de morbide klaagzang waarmee duistere rituelen mee gepaard gaan…

de heksen klaagzang

De naargeestige liederen die de duistere krachten van het land oproepen lijken tot nu toe de enige link te zijn tussen de voorgaande delen en dit deel

We volgen de jonge edelman Vivien, die een doortocht door de donkere bossen van Blackhead maakt, en direct verraden wordt door zijn dienaar – en dan nog wel met een mes in de rug. Hij wordt uit de zompige moerassen getrokken en terug tot leven gewekt door de jonge mooie heksenleerling Ceylan, dezelfde jongedame die de prachtige cover siert. Vivien heeft de opdracht gekregen een mysterieus amulet naar koning Brendam te brengen, maar de weg naar de vorst is bezaaid met mensen die Vivien liever dood dan levend zien. Zowel het amulet als Vivien lijken aankondigers te zijn van een nieuw tijdperk, een dageraad die de kwaadaardige koningin liever in de kiem gesmoord ziet, aangezien zij zo haar eigen plannen heeft met haar zoon, de erfprins Elgar. Bovenop alle intriges blijkt dat de koning ook enkele oudere geheimen heeft, die door de komst van het amulet en de jonge Vivien weer opgerakeld worden.

de heksen koningin prins

Samenzweringen en gekonkel aan het hof

Het eerste volume van de reeks zet van het begin af aan alle registers open; huizenhoge tekenkwaliteit, een lijvige plot die nog veel vragen over laat, maar tegelijk niet moeilijk te volgen is, gevechten en romantiek, en stuk voor stuk aantrekkelijke en diepgaande personages. De giftige relatie tussen de koning en de koningin wordt afgewisseld met de onschuldige liefkozingen van een jonger koppel, een oude heks kondigt een voorspelling aan en kort daarop springt een heel dorp van de kliffen af, hun dood tegemoet. Telkens je een pagina omslaat, word je beloond met nieuwe plotwendingen. En hoewel het tempo van het verhaal redelijk hoog ligt, hebben de zachte maar kleurrijke aquareltekeningen zulk een kwaliteit dat je de bladzijden alsnog niet te vlug zal omslaan. En de mix van hekserij en adeldom werkt erg goed, want de tijd waarin heksen nog gerespecteerde leden van de bevolking waren is boeiend om in werking te zien.

de heksen koning Brendam

Koning Brendam trotseert oude geesten uit zijn verleden

Op de bovenaardse kant van De Heksen is het echter allemaal nog wat wachten. Boek 1 lijkt deels een (uitstekende) aanloop te zijn naar de volgende boeken, met een hint naar de legende van de demon Blackhead. Erg duidelijk is de toekomst helemaal nog niet, maar dat Vivien en Ceylan’s moeder waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen staat bijvoorbeeld buiten kijf. Tot nu toe was een jonge tragische liefde telkens een terugkerend thema in De Klaagzang Van De Verloren Gewesten, en ergens hoop ik dat het deze keer anders zal zijn, want bijvoorbeeld Ceylan en Vivien zijn erg charmante personages. Helaas doet een bepaalde gebeurtenis met koning Brendam je wat het ergste vrezen, want ondanks de sprookjesachtige sfeer, rollen de koppen namelijk wel erg vlot in deze strip. Dit doet geen afbreuk aan het verhaal, maar doet je meer Game of Throne-gewijs vermoeden dat letterlijk iedereen het loodje zou kunnen leggen in de volgende delen. En naar die volgende delen is het reikhalzend uitkijken want mijn zintuigen smachten naar méér van deze saga!

de heksen blackhead

Ceylan is nieuwsgierig naar de oudere demonen van het land

8.5 Betoverend mooi

De Heksen schiet als een vurige hengst uit de startblokken en schiet sterke personages en straffe plotwendingen aan een sneltreinvaart op je af. De ontzettend mooie met de hand geschilderde aquarellen doen je van elk paneel genieten; dit is hoe dan ook een kwaliteitswerk. Bovendien is het absoluut niet nodig enig voorgaand werk gelezen te hebben om te kunnen genieten van deze zeldzaam prachtige strip. Zeker in huis halen als je een zwak hebt voor fantasy!

• verhaal 7.6
  • sfeer 9
  • tekenstijl 9