Chewbacca staat in panne op een planeet en komt er oog in oog te staan met een meisje in nood. En hij bewijst dat Star Wars niet episch hoeft te zijn.

Schrijver: Gerry Duggan
Tekenaar: Phil Noto
Uitgever: Marvel Comics
Verschijningsdatum: 14 oktober 2015

Na onze verrassend positieve ontdekking van de hoofdreeks van de Star Wars-comics, vonden we het tijd om één van de minireeksen rond aparte personages uit te proberen. Er waren al soloreeksen rond Darth Vader, Princess Leia, Kanan Jarrus en Lando Calrissian. Nu is het de beurt aan ieders favoriete behaarde vriend: Chewbacca!

Net als de andere comics, valt Chewbacca #1 te situeren tussen de eerste twee films. De comic opent met een grappige parodie op de typische muur van tekst uit de originele films. De co-piloot van Han Solo is gestrand op een afgelegen planeet, genaamd Andelm-4. Hij maakt van de gelegenheid gebruik om eens goed te chillen. Hij botst er op een meisje, genaamd Zarro, dat samen met haar vader in slavernij werkte bij een corrupt mijnbouwbedrijf. Het lukte Zarro om te ontsnappen, maar nu heeft ze de hulp nodig van een stoere, grote en harige kerel. chewbacca-comic1

Chewbacca springt eruit omdat het een erg plezierige en persoonlijkere reeks lijkt te worden in vergelijking met de epische hoofdserie van Star Wars. Een kleinschaliger verhaal draagt heel wat bij aan de sfeer en de mythos van het Star Wars-universum. Hoewel alles nu nog luchtig en actievol is, kan dit best wel de serieuze kant opgaan. Het is een verademing om te lezen over de komische haarbal die zeker meer verhalen verdiende, vooral als het geheel zo uitzonderlijk werd uitgewerkt.

chewbacca-comic-2

De comic leest als een film door de mooie vormgeving ervan. De panelen, vaak bladvullend, voelen heel filmisch aan door het gebruik van afwisselende scherptediepte. Phil Noto, die vroeger aan Uncanny X-Force werkte met Rick Remender, levert prachtig werk af met zijn flashy actie en kleurrijke decors. Chewbacca is natuurlijk een erg visueel personage en Noto legt zijn lichaamstaal perfect vast. Een striphoofdpersonage hoeft immers niet altijd monologen af te steken. Schrijver Gerry Duggan wisselt humor af met emoties en levert met de eerste issue een goeie opstap naar een mooi verhaal.

chewbacca-comic3

80%
80%
Verfrissend leuk

Chewbacca #1 is duidelijk slechts een start, maar het is waarschijnlijk het begin van iets heel moois. Het personage zonder begrijpbare stem is verrassend goed vastgelegd door zijn lichaamstaal. De samenwerking met zijn nieuwste partner zal ongetwijfeld voor een leuk en bij momenten emotioneel verhaal zorgen.

• Tekenstijl
    9
    7