Intussen zal het niemand meer verbazen dat deze Geekster een gigantische fangirl is van all things Blacksad. Dargaud geeft mij en andere liefhebbers met dit album een exclusieve blik achter de schermen van het eerste album.

Schrijver: Juan Diaz Canales
Tekenaar: Juajo Guarnido
Uitgever: Dargaud
Aantal Pagina’s: 80
Winkelprijs: € 15.95
Verschijningsdatum: 7 september 2016

Blacksad heeft, al bij zijn eerste verschijning, een grote indruk nagelaten op de stripwereld. Canales en Guarnido vonden de perfecte mengeling tussen strip en film noir. Intussen is hun antropomorfe weergave van de detective wereldberoemd (toch onder stripfans). Onder de liefhebbers gonst het al een hele tijd van de geruchten dat er nog twee nieuwe albums aankomen. Op de officiële bevestiging, laat staan een lanceringsdatum, is het nog vergeefs wachten.

Een korte inleiding voor zij die niet bekend zijn met het fenomeen dat Blacksad eigenlijk wel is. Diaz Canales en Guarnido hebben een reeks gebouwd rond een privé-detective. Elk personage krijgt een dier dat het meest bij hun karakter aansluit. Blacksad is een individualist, die zo weinig mogelijk van anderen afhangt, het clichébeeld van een kat. Weekly, riooljournalist by day, sidekick van Blacksad by night is een wezel, en de politiecommissaris is een Duitse scheper.

blacksad-1-art-pl

In Ergens tussen de schaduwen maken we kennis met Blacksad, een cynische eenzaat die werkt als privé-detective. Zijn voormalige geliefde, de filmster Natalia Wilford, wordt vermoord teruggevonden. Blacksad bijt zich vast in de zaak, en gaat met gevaar voor eigen lijf en leden op zoek naar de dader. We maken ook kennis met de personages die Blacksad in zijn latere avonturen ook nog zullen bijstaan.

De verhaallijnen van de reeks lijken op het eerste zicht beperkt tot de standaard politiereeksen. Toch zit er een pak meer diepgang in dan je zelf zou verwachten. Dankzij het spectaculaire schrijfwerk van Diaz Canales worden we getrakteerd om een subtiele maar indringende maatschappijkritiek. Arctic nation, het tweede album in de reeks, is op dat vlak mijn absolute favoriet. Het album is ook rijk aan poëtische pareltjes, vooral wanneer Blacksad zijn eigen leven of maatschappij observeert. Al op de derde plaat krijgen we het pareltje van hiernaast voorgeschoteld, en dat was voor mij het moment waarop ik compleet verkocht was.

Ergens tussen de schaduwen was het eerste album van de reeks, en mocht dit jaar al 16 kaarsjes uitblazen. In deze blik achter de schermen krijgen we een uitgebreid interview met Diaz Canales en Guarnido. Het grootste deel van het album wordt ingenomen door de originele platen van het album. De platen worden aangevuld met alternatieve schetsen, onder meer van Blacksad, en commentaar van de auteurs over de keuzes die ze gemaakt hebben.

Ondanks de soms stevige en donkere verhaallijnen, bevat Blacksad best wel wat humor. De auteurs vertellen hier ook over: net door de keuze voor dieren krijgen ze de kans om de poëtische bespiegelingen af te wisselen met heel vaak situationele humor. Guarnido kent zijn roots in de animatie, en heeft onder meer voor Disney gewerkt. Deels daardoor is Blacksad zeer filmisch van stijl geworden. Dankzij keuzes in de pagina-indeling slagen ze er een aantal keer in om een slow motion-gevoel te induceren. Evenzeer gebruiken ze vakjes zonder dialoog om rustpunten in te lassen en de spanning op te bouwen of net te breken.

Baby Blacksad!!!

Baby Blacksad. So cute.

Dargaud bedient met deze achter de schermen vooral de liefhebbers van Blacksad op hun wenken. Ik heb zelf de hardcover-editie gekregen om te reviewen, maar voor de diehards is er ook een luxe-editie van rond de vijftig euro. Fans die de softcovers van de reeks gekocht hebben, kunnen hun boekenkast ook vervolledigen met de softcoveruitgave. Kortom: er is voor elke liefhebber wat wils. Inhoudelijk zijn de uitgaves allemaal hetzelfde. Naast het interview en de originele platen, aangevuld met anekdotes, krijgen we ook al enkele voorbereidende schetsen voor Arctic Nation. Als afsluiter worden we getrakteerd op interpretaties van Blacksad door andere tekenaars. Dit artbook is dus erg uitgebreid. De balans tussen aanvullende informatie en de prachtige tekeningen geeft een prachtig resultaat.

Het interview met de auteurs dateert al van vlak na de uitgave van het eerste album. Het zou misschien een aangename aanvulling geweest zijn om hen, zestien jaar na datum, even terug te laten blikken op de evolutie van Blacksad en van hun samenwerking. Als ik kijk naar de Franstalige versies, dan zie ik dat er ook voor de overige albums een achter-de-schermen-variant gemaakt is. De originele, Franstalige versie van deze eerste uitgave dateert intussen al van 2010. Ik hoop dat het een succes wordt, en dat Dargaud ons ook voor de overige albums een even schitterende Nederlandstalige versie aanlevert. Op mijn wish list komen ze sowieso!