De herfstperiode schotelt ons naar goede gewoonte bovennatuurlijke, griezelige verhalen voor zoals Black Magick

Schrijver: Greg Rucka
Tekenaar:
Nicola Scott
Uitgever: Image Comics
Verschijningsdatum: 28 oktober 2015

Er zijn flink wat comics over hekserij en het occulte (denk maar aan Wytches of Coffin Hill), maar net zoals bij superhelden verveelt het genre amper. De nieuwe reeks Black Magick, uiteraard uitgebracht in de week van Halloween, vertelt het verhaal over een detective die niet schuw is van een beetje hekserij en doet me eraan denken dat ik dringend de televisiereeks Sleepy Hollow moet hernemen.

De comic opent met een heksenritueel in een donker bos. Eén van die heksen is Rowan Black, maar abrupt wordt ze onderbroken door haar werk. De vurige vrouw zit in een tweestrijd. In het eerste nummer wordt al duidelijk dat ze moeite heeft met kiezen tussen haar twee werelden: het bovennatuurlijke of haar politiejob. De twee worden onlosmakelijk met elkaar verbonden wanneer een gijzelnemer haar aanwezigheid vereist. blackmagick1Wat meteen opvalt is het grimmige en vloeiende teken- en kleurwerk van Nicola Scott. De eenzijdige kleuren worden opgevangen door rijke schaduwen. Aanvankelijk dacht ik dat de grijstinten en enkele subtiel ingekleurde kaarsen of ogen weinig konden bijdragen, maar het verhoogt de sfeer. Deze teruggetrokken stilistische aanpak zorgt ervoor dat wanneer er wel in kleur gewerkt wordt, de gebeurtenissen des te aangrijpender overkomen.

Het verhaal in deze eerste issue van Greg Rucka is de perfecte inleiding en staat tegelijkertijd op zichzelf. Het gijzeldrama toont direct wat voor soort personage Black is (een sterke, grappige en veelzijdige vrouw) en zet een intrigerend verhaal op. Er gaat een onbesproken mysterie schuil in de grijze tekeningen en personages, waarvan de meeste wel een betere uitwerking verdienen. Het is nog onduidelijk of Black Magick een procedural wordt of niet. Hoe dan ook is dit de ideale start die je niet op je honger laat zitten!blackmagick2

80%
80%
Sterk begin

Wordt Black Magick een detectivereeks met in elke issue een nieuwe, bovennatuurlijke misdaad? Of krijgt Rowan een uitgebreid verhaal over haar heksenbestaan en de groepering die haar soort wil uitroeien? Ik hoop op het laatste. Als het niveau evengoed blijft als in dit eerste nummer, wordt dit een reeks om te volgen voor elke liefhebber van het occulte!

• Tekenstijl
    8
    8