Schrijver: Loo Hui Phang
Tekenaar: Frederik Peeters
Uitgever: Casterman
Aantal pagina’s: 112
Prijs: €22.50
Verschijningsdatum: 3 augustus 2016

De Amerikaanse burgeroorlog is net voorbij en de kolonisatie van het westen van Noord-Amerika raakt in een stroomversnelling. Oscar Forrest is een fotograaf die door het onontgonnen Texas reist met geoloog Stingley en hulpje Milton. Forrest moet de landschappen en zijn bewoners op de gevoelige plaat vastleggen, want Stinley en het privébedrijf dat hun expeditie sponsort, hebben grote plannen om de beschaving naar het Wilde Westen te brengen. De drie kolonisten komen echter oog in oog te staan met de natuur en haar bewoners, én één van de drie wordt op de hielen gezeten door een geheimzinnig figuur.

Een beeld van een jongen begint als een rasechte western, maar scenariste Loo Hui Phang (Een tweede huid) schudt flink wat nieuws uit haar mouw dat extra draagkracht geeft aan het verhaal. Phang werkt naar verrassende wendingen toe rond relaties en seksualiteit. Ze durft zelfs een vleugje fantasy toe te voegen aan het westerngenre dat verder gaat dan de spiritualiteit van de Comanche. Ook haar personages zijn uitgediept met kleine kantjes die grote brokken van hun ziel blootleggen.jongen1jongen3Al dat moois wordt in beeld gebracht door striptekenaar Frederik Peeters (Koma, Aâma). Hij zorgt ervoor dat de dorre woestijn uniek aanvoelt met meer dan enkel stenen en zand, maar ook rode heuvels, blauwe meren en groene oasen. Zijn rustgevende nachtscènes, gekleed in blauw en rood, staan in schril contrast met de plotse kleurveranderingen op de hoogtepunten van de strip. Niet alleen zijn settings zijn een streling voor het oog, ook de personages van Peeters ademen leven uit. Ze spreken met meer dan enkel woorden en voelen stuk voor stuk divers aan. Kortom: de Zwitser bevestigt nog maar eens dat hij één van de grootsten in het medium is.

De samenwerking tussen Phang en Peeters levert een pareltje van een western op. Door de spirituele elementen valt het op dat Een beeld van een jongen in overleg geschreven werd. De abstracte ideeën liggen in dezelfde aard als die uit de solowerken van Peeters, zoals het bevreemdende Pachyderme. Gelukkig gaat Phang minder ver dan de tekenaar en legt ze liever de focus op de uitdieping van haar personages, hun achtergrond en seksuele verkenning. De kleine hints naar het bovennatuurlijke zijn de kers op de taart van dit eigenzinnige westernverhaal.

jongen2

8 Bloedmooi

Als een stripverhaal na een dikke honderd bladzijden je nog steeds doet verlangen naar meer, weet je dat het boek iets goeds deed. En Een beeld van een jongen doet veel goed. Het is een westernvertelling die niet alleen fans van het genre zal aanspreken, maar ook de meerwaardezoeker zal bekoren die houdt van emotionaliteit en uitgewerkte karakters.

• Tekenstijl 9
  • Sfeer 8