De “Zeven”-reeks van Silvester is ondertussen al een tien jaar bezig en mag zichzelf gerust benoemen tot een van de betere anthologiereeksen. Elk van de twaalf delen die tot op heden verschenen zijn, biedt een verhaal aan in een unieke setting. Dit gaande van psychopaten die op Hitlerjacht gaan, zeven monniken die vikings gaan bekeren, en dan nu zeven detectives op zoek naar een seriemoordenaar.

Schrijver: Herik Hanna
Tekenaar:  Eric Canete
Uitgever: Silvester
Aantal pagina’s: 64
Winkelprijs:  € 16,95 (HC)
Verschijningsdatum:  juli2017

Zondeloze Se7en

Het is het jaar 1920, de allereerste Zorro-film gaat in première. In Londen nodigt een seriemoordenaar zeven detectives uit. Hiermee wil hij demonstreren dat zelfs zeven van hen niet efficiënt genoeg zijn om zijn walgelijke daden te stoppen. Centraal in deze line-up staan niet-Watson Dokter Eaton en niet-Sherlock-Holmes Nathan Else. De andere vijf personages hebben ook lichte inspiratie genomen van literaire detectives, maar deze twee zijn het opvallendste. Naast het hoopje onderzoekers heb je natuurlijk ook niet-inspecteur-Lestrade Kapitein McGill.

Met dit zevental ga je constant op pad naar allerlei plaatsen delict op zoek naar aanwijzingen die de moordenaar achterlaat. Het is een waar kat-en-muisspel, waar constant het getal zeven naar boven komt.  Alle personages zijn niet direct teamplayers en het is dan ook vrij amusant om hen constant op elkaar te zien kibbelen en klagen. Gedurende heel het verhaal krijg je stukjes van de puzzel, maar zoals een klassieke whodunnit is het ook hier dat alles pas in de juiste plaats valt naar het einde toe. Het “aha”-moment is hier schitterend uitgevoerd, maar er komt ook een staartje aan.

Deze titel had echter een pak vlotter kunnen lezen. Zo staan er op de eerste zeven pagina’s telkens maar één afbeelding om een van de detectives voor te stellen, en zijn er vier volledige pagina’s geschreven tekst. Met een iets betere balans had het mogelijk geweest om die pure teksten wat in te korten, maar verder leest de titel enorm vlot.

Cartoonesk periodestuk

Eric Canete heeft zich meester gemaakt van de typische detectivesetting. Er zijn overal snorren, de dikke sigaren en pijpen zijn quasi versmolten met het merendeel van de mannen en het duurt meestal nog geen vijf minuten of iemand zit zichzelf te bezatten. Dan heb je ook nog de prachtige kostuums en architectuur. Alles wat belangrijk is voor een detectiveverhaal is inbegrepen.

Het tekenwerk is zeer cartoonesk met veel strakke dikke zwarte lijnen. Sommige personages zijn bijna zelfs zo over-the-top getekend dat het karikaturaal wordt. Niet-Sherlock-Holmes zijn nek is bijvoorbeeld even groot als zijn hoofd zelve. Het geeft soms eerder een Amerikaanse comic-achtige vibe, en dat is dan ook helemaal correct want Canete werkte hiervoor aan een paar Marvel- en Image-reeksen zoals Iron Man: Enter the Mandarin en Run Love Kill.

Nood aan wat detectivewerk in je leven? Waarom dan niet:

9 Boeiend

Opnieuw scoort de nieuwste Zeven heel hoog in mijn boekje. Keer op keer weet de reeks consistent unieke verhalen neer te zetten, en Zeven Detectives is opnieuw een schot in de roos. Buiten af en toe de slechte paginaverdeling kun je hier een geweldig spannende whodunnit terugvinden met een leuke cast. Dit alles wordt verzorgd door een speciale Amerikaanse tekenstijl.

• Verhaal 9
  • Tekenstijl 9
  • Sfeer 8